لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

حزب نهضت اسلامی تاجکستان مبارزه عصری را در پیش گرفته است


محی الدین کبیری رهبری حزب نهضت اسلامی تاجکستان
محی الدین کبیری رهبری حزب نهضت اسلامی تاجکستان
زمانی که مقامات تاجکستان خانه گلی عبدالرقیبوف پدر پنج طفل را به خاطر اعمار سرک در یک پروژه بازسازی تخریب کرد، او با پنج طفل و همسرش برای گرفتن جبران ویران کردن خانه اش به شهر دوشنبه پایتخت تاجکستان مسافرت کرد و در مقابل قصر ریاست جمهور این کشور، قرار گرفت.

عبدالرقیبو به دفتر بازرسی کسانی که دعوای حقوقی با حکومت دارند و مقر اداره ملل متحد رفت. اما هیچ کسی به او گوش نه دادند. تا اینکه حزب نهضت اسلامی تاجکستان قضیه او را روی دست گرفت و به او وعده سپرد که برای گرفتن خانه جدید در منطقه قبلی عبدالرقیب، در ولسوالی فیض آباد، وی را کمک می کند.

حزب نهضت اسلامی به طور فوری صفحه فیس بووک را باز کرد و از مردم خواهان کمک به این خانواده شده و توجه ملی را به این خانودهء هفت نفری، جلب کرد.

گزارش مرکز خبر رادیو آزادی می نویسد، در تاجکستان اکثریت مردم می گویند که در مورد فعالیت احزاب سیاسی و موجودیت آنها تنها چند ماه پیش از انتخابات می شنوند. اما یکی از استثنا ها حزب نهضت اسلامی تاجکستان است.

هرچند حزب نهضت اسلامی تاجکستان در پارلمان 96 کرسی تاجکستان دو کرسی را در اختیار دارد، اما این حزب یک مبارزه مشخصی کار با جامعه و فعالیت خیریه را به خاطر مرام حزب و بلند بردن معلومات عمومی در میان مردم عام، دنبال می کند و به نظر می رسد که این فعالیت کاری افتاده است.

موضوع عبدالرقیب تازه ترین مثال تلاش های حزب نهضت اسلامی تاجکستان می باشد. حزب نهضت اسلامی تاجکستان که در سال 1990 میلادی تشکیل گردیده، یگانه حزب اسلامی ثبت شده در کشورهای آسیا میانه به شمار می رود.

این حزب از سال 2006 میلادی بدینسو توسط محی الدین کبیری رهبری می گردد. او 45 سال عمر دارد و به بازی هندبال علاقمند است. محی الدین کبیری مصمم است، فعالیت اجتماعی حزب نهضت اسلامی تاجکستان با سیاست هیچ کاری نه دارد.

وی گفت که مردم به دفتر حزب نهضت اسلامی می آیند و تقاضای کمک به شمول کمک پولی و در موارد گوناگون از از حزب مشوره می گیرند و حزب برای آنها هرچه که در قدرت دارد، کمک می کند.

زمانیکه سیلاب مدهش شهر کلوب را در جنوب تاجکستان متضرر ساخت، فعالان این حزب به منطقه شتافتند و به قربانیان سیلاب پول و غذا کمک کردند. آنها در منطقه باقی بماندند و با مردم در پاک کاری سرک ها و منازل شان، کمک نمودند.

احمد ابراهیموف یک باشنده شهر کلوب که در سیلاب ها سال گذشته خانه او تخریب شده بود، گفت، او همیشه به این باور بود که حزب نهضت اسلامی تاجکستان یک حزب تروریستی و وهابی است. اما زمانی که او رهبران و فعالان این حزب را دید که آمدند و آنها را کمک کردند، ابراهیموف تغیر عقیده داد.

برخلاف دیگر گروه های سیاسی در تاجکستان حزب نهضت اسلامی این کشور با به راه انداختن صفحه انترنیتی فیس بووک و چینل یوتوب از رسانه های گروهی و اجتماعی منفعت بیشتر بر می دارد.

تمرکز این حزب به رسانه های اجتماعی به عنوان تلاش این حزب برای جلب گستردهء حمایت در میان نسل جوان، دانسته می شود.
XS
SM
MD
LG