لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۰

حامد کرزی: با کشته شدن اسامه ثابت شد که تروریزم در خاک افغانستان نیست


حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
کشته شدن رهبر شبکهء القاعده در ایبت آباد منطقهء که مراکز آموزش نیروهای پاکستان و خانه های مقام های ارشد حکومت این کشور را در خود جا داده، به نظر کارشناسان افغان ، ادعا های مکرر مقام های افغان را درست ثابت کرد که مراکز امن تروریستان در قلمرو پاکستان است.

به دنبال پخش خبر کشته شدن اسامه بن لادن، رییس جمهور کرزی در یک نشست در کابل گفت، که کشته شدن اسامه بن لادن در ایبت آباد پاکستان این مساله را به اثبات رساند که تروریزم در دهات و خاک افغانستان نیست.

آقای کرزی افزود:
«باز هم بالای ناتو صدا می کنیم که جنگ علیه تروریزم در خانه و ده افغانستان و در پالیدن و تالاشی خانه های افغانستان نیست از این کار دست بردارند. با عمل که دیروز شد، اسامه را در قندهار، لوگر، بدخشان، و دیگر مناطق افغانستان نی یافتند، اسامه را در ایبت آباد پاکستان یافتند.»

رییس جمهور افغانستان اسامه بن لادن را نه تنها قاتل هزاران نفر در افغانستان دانست، بلکه وی را به کشتن شماری زیادی از مسلمانان در دیگر قسمت هایی از جهان نیز متهم کرد.

آقای کرزی از طالبان و کسانی که راه اسامه بن لادن را تعقیب می کنند، خواست تا از حادثهء که بالای رهبر شبکهء القاعده آمد، درس عبرت بی آموزند.

رییس جمهور کرزی تاکید کرد که باید همکاران اوسامه از اجرای آنچه وی اعمال خلاف اسلام توصیف کرد، دست بکشند و در عوض به نفع اسلام کار کنند.

او گفت:
«آیا به اسامه می زیبید که در قشله های عسکری ایبت آباد پنهان باشد و در آنجا کشته شود و یا این که با عزت در خانه خود در سعودی و یا جهان اسلامی دیگری می بود و به اسلام خدمت می کرد. پس صدا می کنیم به طالبان که عبرت بگیرند از این کار که دیروز در ایبت آباد شد و دست بکشند از خرابی وطن خود.»

در این حال برخی از کارشناسان افغان نیز بر ادعا هایی مبنی بر موجودیت مراکز تروریستان در خاک پاکستان مهر تایید می گذراند.

جنرال امر الله امان یکی از کارشناسان نظامی گفت:
«این خود ثبوت است برای حرف های ما و جامعه بین المللی که بعد از جنگ عراق متوجه شدند که عملاً ثابت شد که رهبری و هسته مرکزی آنها در پاکستان است و کشتن اسامه بن لادن تصدیق کننده همین حرف ها است.»

پاکستان همواره متهم شده است که از گروه های تروریستی به شمول شبکه القاعده حمایت می کند.

این در حالیست که در این اواخر پاکستان گفته است، بر علیه تروریزم صادقانه و با جدیت مبارزه می کند، اما به باور شماری از کارشناسان شناسایی و کشتن رهبر شبکهء القاعده در فاصله چند کیلومتری از مرکز پاکستان بی باوری های تازه را نسبت به صداقت پاکستان در قبال مبارزه با تروریزم به میان آورده است.
XS
SM
MD
LG