لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۲۴

اشرف غنی احمدزی


 اشرف غنی احمدزی کاندید در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
اشرف غنی احمدزی کاندید در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
داکتر اشرف غنی احمدزی در جریان مبارزات انتخاباتی اش بعوض دریشی زیبا و نکتایی، درلباس ملی افغانی ظاهر می شود.
وی تلاش می ورزد، که بیشتردر چهره یک سیاستمدار ظاهر شود تا یک استاد پوهنتون وکار شناس.
آقای اشرف غنی همواره در پیام هایش می گوید که می خواهد به ملت افغانستان فرصت بدهد تا تفاوت بین یک نظام عادل و یک نظام فاسد را که رییس جمهور حامد کرزی و همراهانش بر افغانستان حکمفرما ساخته است درک کند.

اشرف غنی احمدزی می گوید، سخنان یک جوان سبب شد تا خود ش را به مقام ریاست جمهوری کاندید نماید. وی می افزاید:
"سال گذشته با یک تعداد جوانان ملاقات داشتم، یکتن آنان برایم گفت، به روز آخرت یخن شما را خواهم گرفت. پرسیدم چه گناه از من سر زده است؟ وی در جوابم گفت بخاطر خاموش بودن شما، شما دربرابر آن همه مظالم که هر سوبچشم میخورد خاموش مانده اید. شما هیچ نمی گویید وبحیث یک بدیل ظاهر نمی شوید. سخنان این جوان مرا مجبور ساخت، برای احراز کرسی ریاست جمهوری، خود را کاندید کنم."

داکتراشرف غنی شصت وپنجساله بحیث استاد در پوهنتون های بارکلی کلیفورنیا و جان هاپکنز امریکا دست آوردهای چشمگیر داشته است.

آقای اشرف غنی در سال نوزده نودویک(۱۹۹۱) بحیث انتروپالوجیست یا بشر شناس در بانک جهانی شامل وظیفه گردید. وی در مورد شماری از پروژه های خیلی پیچیده کار کرده است.

اما داکتراشرف غنی همیشه به افغانستان عشق می ورزد، و با تمام واقعات و انکشافات مربوط به افغانستان دلچسپی خاص دارد.

اشرف غنی عضو یک خانواده مشهور قوم بزرگ احمدزی است. شماری از اعضای قوم احمدزی ازلحاظ تاریخی وظایف عمده یی را در رژیم های سابق افغانستان به دوش داشتند.
اما اشرف غنی در زمان اشغال افغانستان از سوی اتحاد جماهیر شوروي وقت و اختلافات عمیق بین گروه های سیاسی در سال های جنگ های داخلی «خانه جنگي ها» از صحنه سیاسی دوری اختیار کرد.

یک کارمند بانک جهانی و دوست خیلی نزدیک اشرف غنی «سکات گوگن هایم» که تقریبا از 25 سال به این سو با آقای غنی آشنایي دارد و در کابل همکار وی بود، او را یک افغان وطن پرست می داند که جهت اشتراک در سیاست های افغانستان، از احراز مقام های بزرگ در موسسات بین المللی صرف نظر کرد و آرزومند است که کشور جنگ زده اش را نجات دهد و افغانستان را در کنار کشورهای پیشرفته جهان قرار دهد.

آقای گوگن هایم می گوید:
"آقای اشرف غنی قادر بود که وظیفه اش را در سازمان ملل متحد و یا در بانک جهانی دوام بدهد و وظایفی مهم را به عهده بگیرد، اما از زمانیکه من او را می شناسم، وی همیشه در مورد افغانستان می نگرد و به کشور اش می اندیشید. او می خواهد که افغانستان یکی از کشور های موفق جهان باشد."

بعد از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر، افغانستان در محراق توجهء جامعه بین المللی قرار گرفت. بعد از این حملات تروریستي لخدار براهیمی دیپلومات الجزایری یکبار دیگر بحیث نماینده خاص سازمان ملل متحد به افغانستان برگشت.

آقای اشرف غنی در سالهای نوزده نود(۱۹۹۰) یکی از مشاورین مهم آقای ابراهیمی بود که بعدا به عضویت گروهء ستراتیژی ملل متحد برای افغانستان در آمد.

این گروهء کوچک متخصصین و مشاورین طرح فیصلهء
شورای امنیت سازمان ملل متحد را آماده کرد و پس از آن موافقه «بن» امضا شد که بر اساس آن، نظام جدید افغانستان اساس گذاشته شد.
آقای اشرف غنی با استفاده از چنین فرصت بحیث یک کارمند سازمان ملل متحد به کابل بازگشت و آقای براهیمی وی را برای شمولیت در حکومت افغانستان تشویق کرد.

داکتر اشرف غنی در آغاز بحیث مشاور رییس جمهور حامد کرزی و بعد به حیث وزیر مالیه ایفای وظیفه کرد.
آقای اشرف غنی در جریان کار در این دو سمت خدمات مهم را در عرصه های اقتصادی و اعمار مجدد انجام داد. «کلیر لوک هارت»انگلیسی یک حقوق شناس و استاد پوهنتون که در مورد بمیان آوردن ثبات در کشور های ناکام کتاب نوشته است، دوست دراز مدت اشرف غنی می باشد. خانم «لوک هارت»در مورد وی می گوید:
"آقای اشرف غنی همواره و تمام وقت مشغول کار بود.وی تنها بخاطر احترام به رسوم مذهبی در روزهای جمعه استراحت می کرد، اما در غیر آن وی بین هژده تا بیست ساعت کارمی کرد. آقای غنی همچنان یک تیم کاری را در وزارت مالیه ایجاد کرد و صلاحیت های قانونی را به این گروه سپرد."

آقای غنی مدت سه سال عضو کابینهء آقای کرزی بود و بعد ریاست پوهنتون کابل را به دوش گرفت. وی سعی ورزید به گونهء اصلاح طلبان و قشرتعلیم یافته را رهبري کند.

اصلاح طلبان و قشر تعلیم یافته، همیشه با جنگ سالاران، افراد مسلح و قوماندانان در مبارزه بودند. جنگسالارن هراس داشتند که مبادا در نتیجه اصلاحات، قدرت و نفوذ شان را ازدست دهند.

اشرف غنی در افغانستان نوت های جدید، سیستم جدید بانکی وقانون وضع مالیات بر عایدات را رایج ساخت و بحث های پیچیده را با جنگسالاران براه انداخت تا آنها به عوض اینکه عواید گمرکات را جیب های شخصی سرازیر کنند، آن را به خزانهء ملي افغانستان بسپارند.

آقای اشرف غنی همچنان برای انکشاف ملی کشور پلان های دلچسپ را ایجاد کرد و از فعالیت آن عده سازمان هاي کمک رسانی جلوگیری کرد که افغانستان را معدن طلا می دانستند و به دالر های سرازیر شدهء کشور های جهان چشم دوخته بودند.

یکی از کار های مهم دیگر آقای داکتر اشرف غنی احمدزی، مبارزه جدی وی علیه پیشنهادات بود که هدف آن شامل شدن گروه های مسلح در اردوی ملی بود و تلاش می ورزید که در همه ساحات شفافیت روی کار آید.

رسول امین استاد سابق پوهنتون کابل و وزیر معارف اسبق حکومت حامد کرزی، اشرف غنی را شخص متفکر وصاحب نظر می داند. وی میگوید: "داکتر اشرف غنی توانایی ایجاد یک حکومت با کفایت را در افغانستان دارد و می تواند کار های بزرگ را در راستای ملت سازی انجام دهد."

مشکل بزرگ آقای اشرف غنی این است که چگونه بتواند اعتماد و قلب های افغانان را بدست بیاورد. وی امروز د ربین کاندیدان ریاست جمهوری یک کاندید مطرح می باشد که چانس کامیابی اش درانتخابات دیده می شود.

آقای غنی می گوید، تالیفات دارد که به گفتهء او نتیجهء تحقیقات چهارده سالهء وی می باشند و در مورد تاریخ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پنجصد سال گذشته افغانستان پژوهش کرده است.

اما وی می گوید، که سال گذشته، سال آموزش تجارب بی سابقه برای او بوده است. اشرف غنی می گوید:
"من در این مدت در سی و چهار ولایت کشور تقریبا با صد هزار افغان ملاقات کردم، و بحث های را با گروه های خاص و کوچک جوانان انجام دادم. من سخنان آنها را شنیدم و حالا من مشکلات، درد و رنج آنها را منعکس می سازم. اما د رعین زمان آرزوها وتمنیات آنان را نیز در نظر گرفته ام. زیرا من برای بیست سال آینده، پلان مکمل کاری را ترتیب کردده ام ، که به پرسشهای مردم پاسخ می گوید. من همچنین برای بیست سال آینده یک چوکات را تهیه دیده ام که تهداب یک افغانستان آرام و باثبات دانسته می شود."

جیمز کارویل یک ستراتیژیست امریکایی است که در جریان انتخابات به اشرف غنی مشوره می دهد. آقای کارویل در سالهای نوزده نود (۱۹۹۰) رول مهم را در موفقیت انتخاباتی بیل کلنتن رییس جمهور امریکا بازی کرد.

اما بعضی از ناظران افغان شک دارند که شکل بسیار مدرن انتخاباتی آقای اشرف غنی در صحنه یی سیاسی افغانستان موفق خواهد بود. زیرا در افغانستان تمام مسایل در چوکات ایتلافات محلي و قبایلی صورت می گیرد. همیشه اشخاص قوي در صدر این ایتلافات قبایلی قرار دارند، که بعضی ها افراد مسلح دارند ویا هم قوماندانان افراد مسلح اند.
حاجی سید داوود کار شناس مسایل سیاسی افغان در کابل باشرف غنی از زمانی که در سالهای (۱۹۷۰) نوزده هفتاد استاد پوهنتون بود آشنایي دارد.
آقای حاجی داوود به رادیو آزادی گفت:
" آقای اشرف غنی نیز مانند تمام تکنوکرات ها که در غرب آموزش دیده اند، آسیب پذیر می باشد."

حاجی داوود می گوید:
"آنها به خصوص اشرف غنی صاحب و یا وزرای دیگر کدام اجندای سیاسی ندارند. زیرا آنها نه دارای حزب سیاسی اند، نه سابقه سیاسی
و نه هم با مردمان سیاسی ارتباط داشتند. آنها بیشتر متکی به قوای بین المللی، امریکا و سازمان ملل متحد بودند. و حالا هم در کمپاین های سیاسی خویش، دارای سازماندهی سیاسی نیستند."

درحالیکه آقای داوود اشرف غنی راآسیب پذیرمی داند،اما طرفدارانش
آنرا نشانه یی از قوت وی می دانند.

اجمل عابدی که در زمان اشغال افغانستان از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق و حاکمیت طالبان در پاکستان بسر برده است، در ریاست آقای اشرف غنی نشانه های از بین رفتن فساد و بر آورده شدن آرزو های نیک افغانستان را می بیند.

برای شنیدن مصاحبهء اختصاصی رادیو آزادی با اشرف غنی احمدزی روی این متن کلیک کنید.
XS
SM
MD
LG