لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

آیا کمر طالبان پاکستانی شکسته است؟


با افزایش خشونت ها در پاکستان، مقامات این کشور اظهارات در مورد تضعیف طالبان داشته اند.

در یک حمله انتحاری به روز دوشنبه در نزدیک شهر بنو، پنج تن به شمول یک رهبر قومی پشتون که قبلاً در حکومت پاکستان کار می کرد، کشته شدند.

حمله روز دوشنبه ، دو روز بعد از کشته شدن بیست و هفت تن در دو حمله انتحاری در شهر های پشاور و بنو رخ داد.

وزیر داخلهء پاکستان به روز یکشنبه گفت که کمر طالبان در این کشور شکسته است. آیا واقعاً چنین است؟

چرا حکومت پاکستان سر و صدا ها را بلند کرده و از پیروزی حرف میزند؟

اردوی پاکستان منطقه سوات را پس از عملیات نظامی در ماه اپریل تصفیه کرد. گفته می شود منطقهء باجور هم قبل از سوات از وجود طالبان پاکسازی شده بود.

با این هم حملات انتحاری و درگیری ها در هر دو منطقه ادامه دارد.

خبرگذاری رویترز می نویسد:
بزرگترین صدمه به طالبان پاکستانی، کشته شدن رهبر آنها بیت الله مسعود در نتیجهء یک حمله توسط طیاره بی پیلوت امریکایی در وزیرستان جنوبی بود.

به دنبال کشته شدن وی در پنجم اگست، چندین تن از اعضای مهم طالبان پاکستانی به شمول سخنگوی سابق مسعود و همچنان سخنگوی طالبان سوات دستگیر شدند.

با توجه به این همه، آیا کمر طالبان پاکستانی به صورت واقعی شکسته است؟

آژانس خبری رویترز می نویسد:
با آنکه طالبان پاکستانی از سوات و باجور بیرون رانده شده و ظاهراً پس از مرگ مسعود درهم و برهم گردیدند، بازهم هزاران جنگجوی مسلح در وزیرستان جنوبی و سایر مناطق وجود دارند.

گفته می شود که حکیم الله مسعود رهبر تازه تعیین شدهء طالبان پاکستانی نسبت به بیت الله بیشتر تندرو است.

رویترز می نویسد که حملات روز های گذشته این امیدواری را کاهش میدهد که گویا شورشیان در حال عقب نشینی استند. برخی تحلیل گران می گویند که به شورشیان وقت داده شده تا دوباره منسجم شوند زیرا اردوی پاکستانی عملیات در وزیرستان جنوبی را متوقف ساخته است.

سوال دیگر در اینجاست که پاکستان بعد از این چی خواهد کرد؟

رحمان ملک وزیر داخلهء پاکستان به روز یکشنبه گفت که حکومت تا هنوز تصمیم نگرفته تا عملیات منظم و گسترده ای را در وزیرستان راه اندازی کند.

اما وی می گوید که حکومت آن اقدام را اتخاذ خواهد کرد که برای بیرون راندان طالبان از مناطق همسرحد با افغانستان ضروری است.

خبرگذاری رویترز در این مورد می نویسد که اردوی پاکستان با جنگ گسترده و تلفات زیادی در وزیرستان جنوبی روبرو خواهد شد به همین منظور به جای اعزام عسکر، بیشتر به قوای هوایی تکیه کرده است.
اردو ظاهراً به عملیات زمینی در آستانهء زمستان میل ندارد چون وزیرستان یکی از مناطق کوهستانی هم به شمار می رود.

با توجه به وضیعت پاکستان، این همه برای افغانستان چی پیامد خواهد داشت؟

بسیاری از تحلیل گران می گویند، پاکستان تنها در مقابل آن عده از طالبان اقدام می کند که این کشور را تهدید می کند. اما آنهای را به حال خود گذاشته است که به حمله بالای افغانستان و یا هم هدف قرار دادن هند مشغول اند.

رویترز در این مورد می نویسد که هدف اصلی پاکستان، توقف حملات بالای نیرو های امنیتی و شهر های این کشور می باشد. پس این خطر وجود دارد که طالبان پاکستانی روی حمایت از طالبان افغان که حملات را در افغانستان انجام می دهند، تمرکز بیشتر کنند.

به نوشته خبرگذاری، اگر واقعاً کمر طالبان پاکستانی شکسته باشد، ایالات متحده از پاکستان خواهد خواست تا بالای طالبان افغان که در پناه گاه ها در غرب پاکستان مصروف فعالیت استند، توجه کند.

وزیر داخلهء پاکستان در این مورد انتقاد امریکا را رد کرده است که ملا محمد عمر رهبر طالبان افغانستان فعالیت ها را از طریق شورای کویته از ایالت بلوچستان رهبری می کند.

تحلیل گران به این باور استند که برخی پاکستانی ها طالبان افغانی را یک وسیلهء خوب و موثر جهت مقابله با نفوذ هند که رقیب سابقهء پاکستان است، در افغانستان می دانند، زیرا هند در این اواخر در افغانستان نفوذ پیدا کرده و کابل و دهلی نیز از روابط خوب برخوردار اند.

با آنکه در این اواخر مقامات افغان و امریکایی از امکان مذاکره با طالبان بخاطر پایان یافتن جنگ سخن می گویند اما تحلیل گران می گویند که پاکستان با تمام نیرو برضد این گروه داخل اقدام نخواهد شد و حتی زمینهء نفوذ آنها را در افغانستان به شیوهء فراهم خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG