لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

«حیات وحش در افغانستان در چه وضعیت قرار دارد؟»


پس از سال های طولانی جنگ در افغانستان حیات وحش در این کشور بار دیگر توجه را به خود جلب کرده و مردم و ادارات مختلف در افغانستان تاکید می کنند که حیات حیوانات تضمین شود و برای بقای نسل حیوانات و پرنده گان کار های بیشتر باید صورت گیرد.



ادارهء ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان تلاش های تازه را به هدف تحفظ حیات وحش در این کشور آغاز کرده است.

داکتر خالد نسیمی رییس دفتر اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان می گوید که در آینده نزدیک برنامه وسیع آگاهی عامه را در سراسر کشور در زمینه به اجرا می گذارند.
وی در مورد گفت:
« در کل بر مبنای قانون محیط زیست، حیات وحش یکی از اساسی ترین منبع است که ادارهء ما در ترتیب مقررات که ما بر مبنای آن مقررات و یا پالیسی ها که بتوانیم حیات وحش را حفاظت بکنیم، برنامه های دارد. از جمله برنامه آگاهی عامه است. قبلاً ما برنامه های آگاهی عامه در مکاتب و شهر ها داشتیم و فعلاً یک ریاست جدید را ایجاد کرده ایم بنام ریاست آگاهی عامه که برنامه های وسیع را در قسمت آگاهی عامه از طریق رسانه های همگانی، مکاتب و مساجد روی دست دارد که به زودی عملی خواهد شد.»

به باور شماری از آگاهان امور صد ها نوع حیوان و پرنده در افغانستان در گذشته موجود بوده اما بنابر برخی عوامل تعداد آنان کاهش یافته و حتی نسل شان رو به انقراض است.

اما گفته می شود هنوز هم حیوانات و پرنده گان که از ارزش خاص برخوردار هستند در این کشور وجود دارند.

سفیر اقتصادی امریکا به تازه گی در مراسم تجلیل از روز جهانی زمین در کابل گفت، با آن که به حیات وحش در افغانستان آسیب رسیده، هنوز هم بیش از یک صد پلنگ برفی در افغانستان موجود اند.


اما به گفته وی، پلنگ برفی نیز مانند سایر حیوانات و پرنده گان در این کشور به حفاظت بیشتر نیاز دارد.

اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان اخیراً فهرست شامل 48 حیوان را منتشر کرد که در افغانستان با خطر جدی مواجه اند و به تحفظ اساسی ضرورت دارند.

پلنگ برفی، پلنگ معمولی، تازی پلنگ، گوسفند مارکوپولو، آهو، کلنگ سفید، شغال، خوک، خرس، روبا و سایر حیوانات شامل همین فهرست می شوند.

عبدالباقی احمدزی یکی از آگاهان امور می گوید که ادارات ذیربط دولتی افغانستان باید گام های عملی را به هدف حفاظت حیات وحش در این کشور بردارند.

به گفته وی در صورت که محیط زیست حیوانات و پرنده گان در افغانستان مساعد و بهبود یابد، آن عده از پرنده گان و حیوانات که به کشورهای همسایه مهاجر شده اند، نیز دوباره بر می گردند.
آقای احمدزی در ادامه گفت:
« در این مورد دولت افغانستان باید گام های مثبت و عملی بر دارد، خصوصاً وزارت زراعت، ادارهء ملی حفاظت از محیط زیست و ارگان های اجراییوی دولت. ساحات طبیعی که قبلاً شناخته شده است، مثلاً واخان بدخشان که در آن جا پرنده های مختلف وجود دارد، باید قوانین و مقررات وضع شود و عملاً تطبیق شود. هم چنان باید خود مردم در جریان قرار داده شوند. زمانیکه امنیت تامین شود و در آن مناطق شکار صورت نگیرد، پرنده های که مهاجر شده اند دوباره به همان جا ها می آیند.»

در کوچه کاه فروشی شهر کابل انواع مختلف پرنده گان داخلی و خارجی خرید و فروش می شوند.

فتح محمد پیر مردی است که در این کوچه دکان دارد و در دکان وی پرنده گان مختلف از افغانستان و سایر کشور ها موجود اند.

وی می گوید در صورت که مردم حیوانات و پرنده گان را شکار نکنند، نسل آنان به مرور زمان بیشتر شده می رود.
وی گفت:
« هر پرنده که بخواهید در وطن ما پیدا می شود، اگر کسی شکار نکند نسل پرنده ها و حیوانات در کشور ما زیاد می شود، اما اگر شکار ادامه پیدا کند نسل پرنده ها و حیوانات به مرور و زمان کم می شود.»


باغ وحش کابل محل است که در آن ده ها نوع حیوان، پرنده و خزنده نگهداری می شوند و تعداد زیاد از افراد روزانه از باغ وحش دیدن می کنند.

عزیز گل ثاقب آمر باغ وحش کابل می گوید، در باغ وحش تعداد حیوانات و پرنده گان به بیش از 250 می رسد که 80 درصد آن از خود افغانستان است.
وی افزود:
« ما در باغ وحش کابل 45 نوع حیوان و پرنده داریم که تعداد شان از 250 بلند تر می باشد. هم چنان 45 نوع ماهی و خزنده داریم. تقریباً 80 درصد این حیوانات و پرنده گان از خود افغانستان هستند.»

شاروالی کابل در نظر دارد تا در آینده باغ وحش کابل را توسعه بدهد.

به گفته مسوولان، با توسعه باغ وحش به تعداد حیوانات موجود در این باغ وحش افزوده خواهد شد.

هر چند دولت افغانستان طی فرمانی شکار حیوانات و پرنده گان را منع اعلام کرده، اما دیده می شود که هنوز هم در مناطق مختلف این کشور حیوانات و پرنده گان به وسیله مردم شکار می شوند.

در کنار شکار، یکی از علت های کاهش نسل حیوانات و پرنده گان در افغانستان، از بین رفتن جنگلات و علفچر ها در این کشور خوانده می شود.


گزارش از ستار «فروغ»
XS
SM
MD
LG