لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۶

فروش بازیچه های نظامی در افغانستان و اثرات ناگوار آن بالای اطفال


شماری افغان ها از دولت افغانستان می خواهند تا جلو خرید و فروش بازیچه های نظامی را دربازار های این کشور بگیرد.

به گفتهء آنان این بازیچه ها اثرات ناگوار را بالای ذهنیت اطفال بجا می گذارد، و فروش آن باید ممنوع اعلان گردد.

بیشتر اطفال در افغانستان از بازیچه های نظامی مانند تفنگ، تفنگچه، تانک و غیره استفاده می کند.

این بازیچه ها که به انواع گوناگون ساخته شده در بازارهای افغانستان به حد کافی قابل دسترس است.

اما بسیاری از پدران و مادران از این مساله ابراز نگرانی کرده و می گویند که استفادهء چنین بازیچه ها اثرات منفی بر ذهنیت اطفال بجا می گذارد و فروشنده ها باید از فروش این اجناس خود داری کنند.

آنان همچنان از دولت افغانستان می خواهند تا نگذارد چنین بازیچه ها وارد بازارهای کشورگردد.
« اسم من ضیاگل از ولایت هرات به کابل آمده ام. ما راضی نیستیم که اطفال ما با تفنگ و تفنگچه بازی کنند.
از تمام مادران می خواهم تا اطفال شان را نگذارند با پتاقی، تفنگ و تفنگچه بازی کنند.»

« اسم من مریم است. این بازیچه ها بالای روحیهء اطفال تاثیر بد می گذارد و از همان طفلیت برای آنها ذهنیت جنگ کردن ایجاد می شود. دولت این موضوع را بهتر می داند باید نگذارد که چنین بازیچه ها وارد کشور شود.»

اما برخی از فروشنده های بازیچهء اطفال در شهرکابل گفتند، بازیچه های نظامی نسبت به سایر بازیچه ها فروش بیشتر داشته و آنان مجبور هستند تا دست به فروش آن بزنند.

در این حال وزارت معارف افغانستان نیز تایید می کند که استفادهء بازیچه های نظامی خشونت را در ذهنیت اطفال تبارز می دهد.

محمد صدیق پتمن معین تدریسی این وزارت از نهاد های مربوط دولتی به خصوص وزارت تجارت می خواهد تا مانع واردات این بازیچه ها به بازار های کشور شوند.
وی در مورد گفت:
« تاجران ما هر چه که به نفع شان باشد بدون این که منافع کشور و ملت را به نظر بگیرند، وارد می کنند. آنها اجناس را به بازار وارد می کنند که ذهنیت اطفال افغانستان را مغشوش می سازد و همیشه در ذهنیت شان موضوع جنگ و خشونت را تبارز می دهد.
از ارگان های امنیتی و وزارت تجارت تقاضا می کنیم تا جلو ورود همچو وسایل را به کشور بگیرد.»

اما وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید: فروش بازیچه های نظامی کدام مشکل قانونی نداشته و تاجران بیشتر اجناسی را وارد می کنند که فروش و مفاد بیشتر داشته باشد.

انجنیر متصل کمکی معین صنایع این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت که این وظیفهء والدین است تا نگذارند اطفال شان از چنین بازیچه ها استفاده کنند.
وی در ادامه گفت:
« در بازار باید هرچه موجود باشد، اما ما خود نباید آنها را بخریم، وقتی که ما نخریدیم و تاجر ضرر کرد، دیگر همچو چیز ها را وارد نمی کند.»

گفته می شود بیشتر اطفال در افغانستان علاقه دارند زمانیکه فرصت خرید بازیچه برای شان داده شد، به خصوص در روز های عید و نوروز، بازیچه های نظامی از جمله تفنگ، تفنگچه، تانک، هلیکوپتر و غیره را خریداری کنند.

بیشتر این بازیچه ها که به شکل تفنگ و تفنگچه ساخته شده اند، با مرمی های پلاستیکی فیر می کنند و بعضاً سبب مجروحیت اطفال نیز شده است.
شماری از آگاهان امور اجتماعی نیز به این باور اند که استفادهء چنین بازیچه ها اثرات منفی بالای روحیهء اطفال داشته و والدین باید اطفال شان را ترغیب کنند تا به عوض استفاده از بازیچه های نظامی، به مصروفیت های سالم بپردازند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG