لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

احمد ولی کرزی توسط یک محافظ خانوادهء خودش کشته شد


احمد ولی کرزی حدود 50 سال عمر داشت و برادر اندر جوانتر از حامد کرزی رییس جمهور افغانستان بود
احمد ولی کرزی حدود 50 سال عمر داشت و برادر اندر جوانتر از حامد کرزی رییس جمهور افغانستان بود
نزدیک مسجد "سره جامع» شهر کندهار در حصار دیوار های بلند امنیتی، خانهء قرار دارد که در آن احمد ولی کرزی زنده گی می کرد.
برای شهروندان عادی کندهار حتی نزدیک شدن به این خانه نا ممکن به نظر می رسد.

احمد ولی کرزی در اثر یک حمله انتحاری و یا هم انفجار یک بمب کشته نشد. بلکه قبل از ظهر روز سه شنبه 21 سرطان سال 1390 توسط سردار محمد یک محافظ خانوادهء خودش کشته شد. سردار محمد سال ها از وی و خانواده اش محافظت می کرد.

احمد ولی کرزی حدود 50 سال عمر داشت و برادر اندر جوانتر از حامد کرزی رییس جمهور افغانستان بود که ریاست شورای ولایتی کندهار را در هردور ریاست جمهوری وی به عهده داشت.

یک دوست نزدیک احمد ولی کرزی، حاجی آغا لالی دستگیری در صحبت با رادیو آزادی از احمد ولی کرزی به مثابه یکی از متنفذترین افراد جنوب افغانستان یاد کرده گفت، وی در زمان حاکمیت طالبان در کندهار از موسسهء سرپرستی می کرد که به کمک برنامهء غذایی جهان (WFP) به کارهای بازسازی اشتغال داشت.

حاجی آغا لالی می گوید، بیست روز قبل یک هیات بزرگان قومی کندهار به کابل رفته، از رییس جمهور افغانستان خواسته بودند که احمد ولی کرزی را به حیث والی آن ولایت مقرر کند.
حاجی آغا لالی می گوید:
«تقریبا حدود بیست روز پیش یک هیات صد نفری تمام اقوام کندهار به کابل رفت و با رییس جمهور ملاقات داشت تا احمد ولی کرزى را به حیث والى کندهار مقرر سازد، زیرا به باور آن ها درین صورت مشکلات مردم کم و حل می شدند.»

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در یک نشست خبری با تاکید روی تامین صلح و ثبات در افغانستان در مورد مرگ برادرش گفت:
«قسمی که اطلاع دارید، امروز صبح برادر کوچکم احمد ولی کرزی در خانه اش شهید شد. اناللهء انا الیهء راجعون و همین زنده گی مردم افغانستان است. خانه های مردم افغانستان، هر کدام ما از این رنج برده ایم. امیدواری ما اینست که انشاالله و تعالی رنج مردم افغانستان از بین برود و در وطن ما صلح و امنیت حاکم شود، تا هیچ خانوادهء افغان با این درد های که همهء ما داریم، دیگر دچار نشوند.»

نام احمد ولی کرزی زمانی بر سر زبان ها افتاد که رسانه های بین المللی و داخل افغانستان در مورد دخالت موصوف در قاچاق مواد مخدر اتهاماتی را مطرح کردند.

اتهامات و اخبار نشرات خارجی به دخالت موصوف در قاچاق مواد مخدر منحصر باقی نمانده، روزنامهء نیویارک تایمز در یک گزارش ماه اکتوبر سال 2009 خویش نوشت، "احمد ولی کرزی از ادارهء استخبارت امریکا سی، آی، ای معاش دریافت می کند."

این اتهامات را احمدولی کرزی به شدت رد کرده، سه سال قبل در یک کنفرانس مطبوعاتی که درمنزلش دایر شده بود، گفت که وی وکیل گرفته است تا این مساله را با روزنامهء نیویارک تایمز سفید سازد.
وی اظهار داشت:
«من این نامه ها را به وکیل خود داده، در جریان یک یا دو هفته وکیل من رسماً اقامهء دعوای مرا در نیویارک با اخبارها و مردم آغاز کند. نیویارک تایمز یک ادارهء بزرگ است و مردم به آن اهمیت مى دهد. آن ها باید این مسایل را به اثبات برسانند.»

بعداً در مورد نتایج این اتهامات و دعوای حقوقی معلوماتی ارایه نشد.

رسانه های غربی احمد ولی کرزی را به غصب زمین های دولتی نیز متهم کرده، از "عینومینه" یاد کرده بودند که یک شهرک مدرن در شهر کندهار می باشد. رسانه ها ادعا می کنند که این شهرک در زمین های وزارت دفاع که به قیمت خیلی ارزان خریداری شده، ساخته شده است.

رسانه های غربی همچنان ادعا می کنند، احمد ولی کرزی از سال 2001 الی اکنون، بدون پرداخت کرایه در خانهء زنده گی می کرد که متعلق به یک قاچاقبر شناخته شدهء مواد مخدر می باشد.

احمد ولی کرزی همچنان توسط برخی رسانه ها به دست داشتن در تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و ولسی افغانستان متهم ساخته شده بود.

قبل از این حادثه نیز احمد ولی کرزی مورد هدف برخی حملات و سوء قصد ها قرار گرفته بود. درسال 2008 وی از یک انفجار بزرگ در شورای ولایتی کندهار نجات یافت. در سال 2009 در نزدیک عمارت شورای ولایتی کندهار یک انفجار صورت گرفت. گرچه وی این انفجارت جان به سلامت برد، ولی تعداد زیاد از مردم بی گناه در اثر آن ها کشته شدند.

ولی چرا سردار محمد محافظ خانواده شان، محمد ولی کرزی را به قتل رسانید؟

چی انگیزهء در عقب این قتل قرار دارد؟

این سولات تا هنوز پاسخ داده نشده و مبهم باقی مانده اند.

خالد پشتون عضو ولسی جرگهء افغانستان که احمد ولی کرزی را از نزدیک می شناخت، می گوید:
«سردار محمد یک جوان محلى بود. درین نظام در حدود صلاحیت هاى خودش کار مى کرد. وی فرد نزدیک به احمد ولی کرزى و از جمله افرادى بود که احمد ولی کرزى بر وى اعتبار داشت. اگر فرد اعتمادى نمى بود، کسانی که به احمد ولى کرزى نزدیک مى شوند، تلاشى مى شوند. طبعاً اسلحه به سردار محمد به اجازهء احمد ولی کرزی داده شده بود. در نتیجهء تحقیقات معلوم خواهد شد، کى به او انگیزه قتل را داده است.»

طالبان مسلح مسولیت قتل احمد ولی کرزی را به عهده گرفته اند.

احمد ولی کرزی در پاکستان و امریکا نیز زنده گی کرده بود و در سر نوشت و زنده گی مردم جنوب افغانستان نقش خیلی مهم داشت.

موجودیت احمد ولی کرزی از لحاظ سیاسی تاثیرات خودش را داشت و نبودن موصوف نیز تاثیرات و عواقب خودش را خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG