لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

بارک اوباما: جنگ افغانستان به پایان آن نزدیک شده است


رییس جمهور امریکا بارک اوباما بیش از یک هفته قبل از یادبود دهمین سالروز یازدهم سپتامبر در سخنرانیش به روز سه شنبه گفت، جنگ افغانستان به پایان آن نزدیک شده است، جنگی که در تاریخ امریکا طولانی ترین بوده است.
وی اظهار داشت:
«در حالیکه ماموریت ما از شکل نظامی به شکل حمایتی تغییر می کند، افغانان مسوولیت های امنیتی خودرا به عهده خواهند گرفت و طولانی ترین جنگ تاریخ امریکا مسوولانه پایان خواهد یافت. برای نظامیان ما و فامیل های آن ها که بیش از حد قربانی داده اند، به این مفهوم است که بعد از یک دههء سخت عملیات ها احساس آرامش کنند.»

حدود ده سال قبل در اثر حملات تروریستی بر نیویارک و واشینگتن حدود سه هزار تن کشته شدند. بعد نیرو های امریکایی بر ضد شبکهء القاعده و طالبان در افغانستان عملیات را انجام دادند.

بعد از دو سال از آغاز این جنگ، قوت های نظامی امریکا بر ضد رژیم صدام حسین در عراق عملیات را آغاز کردند. در این ده سال که گذشت در افغانستان و عراق، حدود شش هزار و دوصد نظامی امریکایی کشته شده است.

بعد از خروج قوت های نظامی محارب امریکا از عراق، تلفات آن ها کاهش یافته است، ولی در افغانستان تا هنوز هم میزان تلفات نظامیان امریکایی بلند می باشد.
آژانس خبری اسوشیتدپرس گزارش می دهد که ماه اگست امسال خونین ترین ماه برای سربازان امریکایی در افغانستان بوده است.
پیش از این امریکا بیشترین سربازانش را در ماه جولای سال 2010 میلادی در افغانستان از دست داده بود.
در آن زمان شصت و پنج سرباز امریکایی در جریان یک ماه در افغانستان کشته شده بودند، اما در ماه اگست امسال، رقم تلفات نیرو های امریکایی در افغانستان به شصت و شش تن رسید.

بارک اوباما گفت، چند ماه قبل امریکا در مبارزه با تروریزم به موفقیت چشمگیری دست یافت. رییس جمهور امریکا با اشاره به کشته شدن اسامه بن لادن رهبر شبکهء القاعده در شهر ایبت آباد پاکستان، اظهار داشت:
«زمانیکه شورشیان طالب تهدید کردند که به القاعده پناه بیشتر خواهند داد، تا بر ضد ما توطیه کنند. من امر اعزام سربازان بیشتر را به افغانستان صادرکردم. تا آن ها را از پناه گاه هایشان بیرون رانده، برای افغان ها امکان پس گرفتن مناطق شان را میسر ساخته، آن ها را آموزش دهند. فقط چند ماه قبل، برضد کسانی که در یازدهم سپتامبر بر ما حمله کرده بودند، سربازان ما به بزرگترین موفقیت دست یافتند. در جریان بی سابقه ترین عملیات نظامی و استخباراتی تاریخ امریکا، عدالت را در مورد اسامه بن لادن اجرا کردند.»

رییس جمهور امریکا سال گذشته امر اعزام 30 هزار سرباز اضافی را به افغانستان داده بود. وی در سال جاری اعلان کرد که تا پایان امسال 10 هزار و تا تابستان آینده 23 هزار سرباز امریکایی از افغانستان خارج می شوند.

تعیین شده است که تا سال 2014 میلادی همهء سربازان محارب امریکایی افغانستان را ترک گفته، به کشور شان برگردند.
امریکا حدود یک صد هزار سرباز در افغانستان دارد.
XS
SM
MD
LG