لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

تراکم ریکشا ها در جوزجان باعث افزایش حادثات ترافیکی شده است


مقامات محلی در ولایت جوزجان می گویند: ازدیاد ریكشا ها در شهر شبرغان مشكلات جدی ترافیكی را به بار آورده و در مدت سه ماه گذشته، یك هزار جوان موتر سایكل سوار و راننده گان ریكشا ها در اثر حادثات ترافیكی كشته و زخمی شده اند.

موتر سایكل های بسته بندی شده در داخل كشور و یا ریكشا های كه از لحاظ اقتصادی وسیلهء مناسب برای حمل و نقل به حساب می رود، توجهء عدهء كثیری از مردم شبرغان را به خود جلب كرده است، اما شكایات زیاد را نیز به دلیل به میان آمدن اكثر حادثات ترافیكی ناشی از افزایش این وسایط در بین شهر در پی داشته است.

محمد صادق آمر امنیت قوماندانی امنیه جوزجان نیز دلیل عمده بروز حادثات ترافیكی در این شهر را ناشی از تراكم ریكشا ها و عدم مراعات قوانین ترافیكی از سوی راننده گان این وسایط می داند. آمر
امنیت جوزجان گفت: در حال حاضر حدود هفت هزار ریكشای نوع زرنج در شهر شبرغان گشت و گذار دارند كه از این جمله صرف 400 عرادهء آن جواز فعالیت داشته و متباقی به صورت غیر قانونی كار می كنند. به گفته آمر امنیت قوماندانی امنیه جوزجان، آنها تمام ریكشا ها، موتر سایكل و وسایط نقلیه بدون اسناد را توقف داده اند.

اما راننده گان ریكشا ها می گویند: به دلیل فقر اقتصادی، بیكاری و نبود زمینه كاری دیگر، مجبور اند تا با استفاده از موتر سایكل های زرنج كار كنند و از این راه مخارج زنده گی شان را تامین نمایند. آنها از دولت خواهان فراهم کردن زمینه های كار می باشند.

در عین حال مقامات امنیتی در ولایت جوزجان تصمیم گرفتند تا بخاطر آوردن نظم در بین شهر باید قانون روی تمام دارنده گان وسایط نقلیه به خصوص ریكشا ها تطبیق شود و هیچ وسیلهء بدون داشتن جوازسیر اجازه گشت و گذار و هیچ رانندهء بدون داشتن لیسانس اجازه راننده گی در بین شهر را
نداشته باشد.

نظر به گفته آنان، اكثر راننده گان وسایط ریكشا ها جوانان و در بعضی موارد نو جوانان زیر سن قانونی اند كه بیشتر آنها هیچ معلومات از قوانین ترافیكی ندارند.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG