لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۴

رحیمی: تقویت زراعت افغانستان به 10 ملیارد دالر نیاز دارد


محمد آصف رحیمی وزیر زراعت افغانستان
محمد آصف رحیمی وزیر زراعت افغانستان
افغانستان انتظار دارد تا از کشت سال های 2011 و 2012 میلادی، حاصل بیشتری بردارد. وزیر زراعت افغانستان می گوید که با این اقدام، می خواهند تا از کاهش مواد غذایی مشابه پارسال، جلوگیری شود.

به گفته او، بارنده گی های اخیر بیشتر از حد متوسط بوده که برای مناطق خشک سالی زده کشور خیلی ها موثر است.

محمد آصف رحیمی در صحبت با خبرگزاری رویترز گفته که اگر بارنده گی ها بیش از این افزایش یابد، افغانستان در سال 2012 از نظر زراعتی، سال خوبی را در پیشرو خواهد داشت.

به گفته آقای رحیمی، اگر سطح بارنده گی به اندازه فعلی باشد، افغانستان نیاز خواهد داشت تا میلیون ها تن غله را از خارج، به خصوص قزاقستان و پاکستان وارد کند.

افغانستان سالانه شش و نیم میلیون تن غله مصرف دارد که پنج اعشاریه چهار میلیون آن گندم و متباقی آن برنج، جواری و سایر غله جات است.

در فصل گذشته، در نتیجه خشک سالی، تقریباً در حاصلات غله افغانستان، دو میلیون تن کاهش آمد.

اما بالای حاصل میوه های خشک و تازه به خصوص تربوز، انگور، انار و بادام، تاثیری زیادی نگذاشت و این محصولات در حدود پنج درصد افزایش یافت.

وزیر زراعت افغانستان می گوید: اگر حاصلات زراعتی سالانه در کشور سه تا پنج در صد افزایش یابد، برای رشد اقتصادی افغانستان، به خصوص در مناطق روستایی خیلی خوب خواهد بود.

وزارت زراعت افغانستان در نظر دارد تا بالای رشد محصولاتی تمرکز کند که در بازار های جهانی شهرت دارد. در سال های 1960 میلادی، افغانستان بزرگترین تولید کننده کشمش و بادام در جهان بود.

محمد آصف رحیمی می گوید: در حال حاضر به هر اندازه بادامی که در افغانستان حاصل برداشته شود، هندوستان خریدار آن است. به گفته آقای رحیمی، بازار هند خیلی بزرگ است و آن کشور مالیه از محصولات زراعتی افغانستان را رفع کرده است. بناً تولیدات زراعتی افغانستان بدون وضع مالیه به هند وارد می شوند.

خبرگزاری رویترز می نویسد: انتقال محصولات زراعتی افغانستان به بازار های جهانی، مشکلاتی را هم با خود دارد، اول اینکه افغانستان راه بحری ندارد و دوم، روابط این کشور با پاکستان چندان خوب نیست.

اما وزیر زراعت می گوید: افغانستان می خواهد تا با ایران به یک توافق برسد و از طریق بندر چاه بهار، انتقال محصولات افغانستان به بحر و کشور های جهان صورت گیرد.

آقای رحیمی می گوید که افغانستان برای بخش زراعت در سه سال آینده به دو اعشاریه هفت ملیارد دالر و در یک دهه آینده به تقریباً 10 ملیارد دالر نیاز دارد.

رحیمی: در بخش زراعت به 10 ملیارد دالر نیاز است

به گفته او، در یک دهه گذشته کمک ها بخاطر شتاب زده گی تمویل کننده ها، فشار های زیاد و عدم موجودیت دیدگاه برای رشد اقتصاد افغانستان مصرف شده است.

وزیر زراعت افغانستان می گوید: اگر برنامه های این وزارت بدون مشکل پیش برود، تا سال 2024 افغانستان نه تنها خود کفا خواهد شد بلکه غله را به خارج از کشور نیز صادر خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG