لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

امریکا می خواهد داکتری که در کشف مخفی گاه اسامه نقش اساسی داشت، آزاد شود


اظهارت لیون پنیتا وزیردفاع امریکا در مورد اینکه یک داکتر پاکستانی در کشف مخفی گاه اسامه بن لادن در شهر ایبت آباد پاکستان نقش اساسی داشته است، نخستین تایید علنی یک بخش از گزارشی است که در ماه جولای سال گذشته توسط روزنامهء گاردین چاپ بریتانیا به نشر رسیده بود. در آن گزارش در مورد اینکه از داکتر شکیل احمد افریدی در زمینهء تثبیت محل اقامت اسامه بن لادن که در شهر ایبت آباد زنده گی می کرد، چگونه ادارهء استخباراتی سی، آی، ای (CIA) استفاده کرده است، جزییات ارایه شده بود.
از زمانیکه فعالیت مخفی داکتر شکیل احمد افریدی آشکار شد، وی در بازداشت ادارهء استخبارتی پاکستان (ISI) قرار دارد.

داکترشکیل احمد افریدی به خاطر دریافت نمونهء دی، ان، ای(DNA) افرادی که در محل مشکوک به مخفی گاه اسامه بن لادن زنده گی می کردند، یک کمپاین جعلی واکسیناسیون را در شهر ایبت آباد براه انداخته بود.

سی، آی، ای(CIA) هیچگاهی مطمین نبود که اسامه بن لادن درآن محل مخفی شده باشد. در هفتهء که به عملیات نیرو های خاص امریکایی به تاریخ دوم ماه انجامید، داکترافریدی با ادارهء (CIA) کار کرده، برای واکسین خانه به خانه در شهر ایبت آباد می گشت.

روزنامهء گاردین چاپ انگلستان می نویسد:
لیون پنیتا وزیردفاع امریکا در مصاحبه با تلویزیون(CBS) امریکا که شام یکشنبه نشر شد، به این نکته اشاره کرده است که برخی حلقات در پاکستان مورد اینکه اسامه بن لادن یا کدام شخص مهم دیگر در آن محل در شهر ایبت آباد زنده گی می کند، اطلاع داشته اند.
لیون پنیتا گفته است:
«من در مورد آنچه که پاکستانی ها با شکیل افریدی انجام داده اند، خیلی نگران هستم. وی با استخبارات در زمینهء تدارک معلومات با ارزشی کمک کرد که برای عملیات مفید بود.»

براساس تحقیقات انجام شده توسط روزنامهء گاردین، در اواخر ماه می داکترشکیل احمد توسط ادارهء استخبارتی پاکستان(ISI) دستگیر شده، مورد شکنجه قرار گرفته است.
گفته می شود وی تا اکنون در بازداشت (ISI) قرار دارد. سرنوشت داکتر شکیل احمد افریدی به یک نکتهء دیگر از تنش ها بین اسلام آباد و واشینگتن مبدل شده است. امریکا بر پاکستان فشار می آورد تا شکیل احمد افریدی را آزاد سازد، تا وی بتواند با فامیلش در امریکا زنده گی کند.

کمسیون رسمی پاکستان که در مورد اقامت اسامه بن لادن در آن کشور تحقیق می کند، سال گذشته پیشنهاد کرد، داکتر شکیل احمد افریدی به جرم خیانت به وطن محاکمه شود.

نظامیان پاکستانی که مورد سرنوشت آقای افریدی تصمیم می گیرند، از اینکه ادارهء (CIA) اتباع پاکستان را برای انجام عملیات های مخفی در داخل آن کشور استخدام می کند، عصبانی اند و به طور شخصی این حرکت را یک جرم توسط ادارهء (CIA) تلقی می کنند.

لیون پنیتا وزیردفاع امریکا که هنگام اجرای عملیات برضد اسامه بن لادن رهبر شبکهء القاعده مسوولیت ادارهء استخباراتی سی، آی، ای (CIA) را به عهده داشت، با اظهار اینکه در مورد همدستی پاکستان در زمینهء اقامت اسامه بن لادن در آن کشور مدارک حقیقی موجود نیست، می گوید:
«من همیشه احساس می کنم که باید این تصور نزد کسی پیدا می شد که در عقب دیوار های که حدود شش متر ارتفاع دارند، چی می گذرد؟

به گفتهء لیون پنیتا، مخفی گاه اسامه بزرگترین تعمیر در آن منطقه بوده است... و باید هم نزد کسی در پاکستان این پرسش مطرح می شد که در آن جا واقعاً چی می گذرد؟!
XS
SM
MD
LG