لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

صلاح الدین ربانی به حیث رییس شورای عالی صلح تعیین شد


رییس جمهور افغانستان به روز شنبه صلاح الدین ربانی را به عنوان رییس جدید شورای عالی صلح معرفی کرد.

آقای کرزی امروز در حضور برخی از مقام های ارشد دولتی و شخصیت های ملی کشور، مسوولیت رهبری شورای عالی صلح را به صلاح الدین ربانی سپرد.

برهان الدین ربانی پدر صلاح الدین ربانی که به حیث رییس شورای عالی صلح کار می کرد، حدود هفت ماه پیش در یک حملهء انتحاری در کابل کشته شد.

برخی از اعضای پیشین رژیم طالبان که در شورای عالی صلح عضویت دارند و به نحوی با طرح گزینش صلاح الدین ربانی به عنوان رییس جدید شورای عالی صلح مخالف بودند، می گویند که با صلاح الدین ربانی همکاری خواهند کرد.

در گذشته از مولوی قیام الدین کشاف، مولوی قلم الدین، مولوی عبدالحکیم مجاهد، حضرت صبغت الله مجددی و برخی دیگر از چهره ها در شورای عالی صلح به عنوان مخالفان گزینش صلاح الدین ربانی در این پست نام برده شده است.

اما یکی از این افراد یعنی مولوی قلم الدین پس از انتشار خبر معرفی صلاح الدین ربانی به حیث رییس جدید شورای عالی صلح به رادیو آزادی گفت، که با آقای ربانی در بخش پیشبرد پروسهء صلح همکار خواهند بود:

« صلاح الدین ربانی در جنگ های گذشته دخیل نبوده است، فرد پاک است، حالا برای این پروسه انتخاب شده است، مصالح ملی افغانستان برای ما مطرح است، برای نجات ملت مظلوم افغانستان از این مشکلات، آنچه در توان داریم به عنوان همکاری با او انجام خواهیم داد.»
رییس جمهور کرزی به روز شنبه مسوولیت رهبری شورای عالی صلح را به صلاح الدین ربانی سپرد.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی در صحبت با رادیو آزادی گفت، در مورد گزینش آقای ربانی در این سمت، توافق عمومی وجود دارد:

« در این رابطه اختلاف نظر های قبلاً موجود بود که خوشبختانه بعد از مشوره های وسیع که رییس جمهور کشور با تعدادی زیاد از رهبران مهم جهادی و سیاسی کشور انجام داد، بالاخره توافق عمومی در مورد تعیین صلاح الدین ربانی به حیث رییس شورای عالی صلح افغانستان صورت گرفت. آقای صلاح الدین ربانی از نگاه سن جوان است، اما شخص بسیار ورزیده و دارای تحصیلات عالی می باشد، به زبانهای خارجی آشنایی دارد و قبلاً هم وظایف مهم را بعهده داشت.»

رییس جمهور کرزی به روز شنبه در هنگام معرفی صلاح الدین ربانی به حیث رییس شورای عالی صلح در ارگ ریاست جمهوری، این اقدام را در جهت تقویت وحدت ملی در کشور و جلوگیری از مداخلات بیرونی در امور افغانستان مناسب خواند.

به اساس یک خبرنامهء ریاست جمهوری افغانستان، در این نشست صلاح الدین ربانی روی اجرای گفتگو های صلح به رهبری افغان ها تاکید کرد.

از کشته شدن پدر صلاح الدین ربانی حدود هفت ماه سپری می شود، برهان الدین ربانی که ریاست شورای عالی صلح این کشور را به عهده داشت، در یک حملهء انتحاری در کابل کشته شد.

به دنبال کشته شدن آقای ربانی، مشاور امنیت ملی افغانستان از تجدید نظر در طرح مصالحه با مخالفان خبر داد و گفت که حکومت افغانستان به گفتگو های بی حاصل صلح با افراد بی صلاحیت پایان می دهد.

داکتر رنگین دادفر سپنتا هم چنان ادارهء استخبارات پاکستان را به حمایت سیستماتیک از تروریزم متهم کرده و گفت که برای تامین صلح در افغانستان باید گفتگو های صلح به جای طالبان با مقام های نظامی و اطلاعاتی پاکستان انجام شود.
XS
SM
MD
LG