لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

قتل مولوی ارسلا رحمانی در هالهء از ابهام


قتل روز یکشنبه مولوی ارسلا رحمانی ، مسوول کمسیون زندانیان درشورای عالی صلح افغانستان، بعد از ترور برهان الدین ربانی رییس سابق این شورا یک ضربۀ سنگین دیگر بر تلاش های صلح درافغانستان محسوب می شود. مولوی ارسلا رحمانی با شناختی که از طالبان داشت نقش مهمی را درتلاش های صلح بازی می کرد.

هرچند طالبان اعلان کرده اند که دراین قتل دست ندارند، ولی گروهی به نام " محاذ ملاداد الله " مسوولیت قتل مولوی رحمانی را ادعا کرده است.

سوال دراین جاست که اگر مولوی رحمانی از سوی طالبان نه، بلکه ازسوی یک گروهء انشعابی آنها کشته شده باشد، به نظرمی رسد که تحریک طالبان درامر چگونگی پیشبرد تلاش های صلح با اختلافات شدید روبرواست.

شورای عالی صلح افغانستان قتل این عضو سرشناس خود را به شدت محکوم کرده از ارگان های امنیتی خواست ذتا عاملان آن را دستگیر و به پنجۀ قانون بسپارند.

مولوی ارسلا رحمانی یکی از شخصیت های شناخته شدۀ جهادی بود که در دوران زمامداری های مختلف دو دهۀ اخیر درافغانستان مسوولیت های متعددی را به عهده داشت .

او هنگام زمامداری حکومت مجاهدین معین صدارت و وزیرحج واوقاف بود و دردوران رژیم طالبان معینیت وزارت تحصیلات عالی را به عهده داشت.

پس از سقوط رژیم طالبان مولوی ارسلا رحمانی به حیث سناتور انتصابی مشرانو جرگه تعیین شد و بعد از تاسیس شورای عالی صلح عضویت این شورا را نیز حاصل کرد.

او در روزهای اخیر زنده گی خود سخت تلاش می کرد، برای ایجاد فضای اعتماد میان دولت افغانستان ومخالفین شماری از زندانیان طالب از محبس گوانتانامو رها ساخته شوند.

نیروهای آیساف قتل مولوی رحمانی را محکوم کرده، می گویند دراین قتل کسانی دست دارند که می خواهند پروسۀ صلح را اخلال کنند.

البته دربارۀ چگونگی قتل او گزارش های مختلف وجود د ارد .
گزارش های اولی گفته اند که او هنگامیکه عازم دفتر کارخود درغرب کابل بود، از سوی سه مهاجم مسلح ناشناس به قتل رسید. ولی گزارش های بعدی گفته اند که تنها یکنفر مهاجم موترسایکل سوار او را توسط فیر تفنگچۀ بی صدا کشته است.

ریاست امنیت ملی افغانستان اعلان کرد که از تلاش ها برای قتل مولوی رحمانی از قبل آگاهی داشت وتدابیر امنیتی منزل وی را دراین اواخر تقویت بخشیده بود.

شقیق الله طاهری ،سخنگوی امنیت ملی افغانستان روز یکشنبه به خبرنگاران درکابل گفت که این ریاست دربارۀ تلاش قتل مولوی رحمانی دوبار اطلاع به دست آورده، معلومات خود را با وی شریک ساخته بود . او افزود که دشمنان سوگند خوردۀ افغانستان چون موفق نشدند که مولوی رحمانی را درمنزل او بکشند، در راه دردفتر به وی کمین گرفتند.


ولی وحید مژده کارشناس مسایل افغانستان ومنطقه به این باوراست که قتل مولوی رحمانی به گونۀ انجام شد که سابقۀ آن از سوی طالبان دیده نه شده است .
وی گفته است:
«شیوۀ که او به قتل می رسد، هیچ شباهتی با شیوۀ که طالبان مثلاً این کار ها را می کردند درگذشته و شاهد آن بودیم ندارد. یک کار حرفه ای بسیار دقیق است که حتی درداخل موتر کسی درقدم اول متوجه نمی شود که او مرمی خورده، زخمی شده و بعدا به شهادت رسیده است.»

وحید مژده می گوید هرکسی که طرفدارصلح نیست وازجنگ حمایت می کند امکان دارد دراین قتل دست داشته باشد.

همچنین عتیق الله بریالی کارشناس مسایل افغانستان مقیم درلندن می گوید که اگر مولوی رحمانی از سوی یک گروه انشعابی طالبان که از اوامر رهبر ی این تحریک اطاعت نمی کند کشته شده باشد، به نظرمی رسد که طالبان درامر چگونگی پیشبرد تلاش های صلح دچار اختلافات شدید شده اند.
عتیق الله بریالی می گوید:
«باید طالب ها بپذیرند که در داخل آنها گروه های هستند ، یا درحال ظهور یا بوده اند که تحت رهبری مستقیم ملا عمر کارنمی کنند وملاعمر را به صفت امیرالمومنین خود یا به عنوان یگانه رهبر خود نمی دانند وآنها درواقع با اهداف متعارض با بدنۀ طالبان داخل فعالیت شده اند.»

طالبان مسلح یک هفتۀ قبل هنگام اعلان عملیات بهاری موسوم به الفاروق تهدیدکرده بودند که دراین عملیات کارمندان ارشد دولتی، اعضای شورای ملی، وشورای عالی صلح را هدف قرار می دهند.

حدس وگمان های اولی برآن بود که قتل مولوی رحمانی ازسوی طالبان صورت گرفته باشد، اما یک سخنگوی طالبان گفت که آنها دراین قضیه دست ندارند. ولی این ادعای طالبان از سوی منابع مستقل نه تائید و نه هم رد شده است.
هرچند گروه " محاذ ملا داد الله " که مسوولیت این قتل را ادعا کرده و غالبا یک گروه انشعابی از طالبان می باشد، اما معلومات کافی دربارۀ رهبری، حجم وفعالیت های این گروه وجود ندارد .

ملا دادلله یکی از قوماندانان معروف طالبان بود که دراثرعملیات مشترک نیروهای افغان وامریکایی درسال 2007 درهلمند کشته شد.
ولی اگر ادعای این گروه درست باشد و مولوی ارسلا رحمانی از سوی یک گروهء انشعابی طالبان به قتل رسیده باشد، به نظرمی رسد که تلاش های صلح درافغانستان که اصلاً با بن بست مواجه می باشد با بروزاختلافات شدید میان طالبان به یک مسیر نا معلوم حرکت خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG