لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۱

شکار پرنده گان مهاجر در افغانستان منع می باشد


مسوولان اداره زراعت ولایت جوزجان می گویند: كه آن ها در تلاش اند تا بخاطر منع شكار پرنده گان مهاجر كه در فصل توت به این ولایت سرازیر می شوند كار های تازه ای را انجام دهند. آنها می گویند:
بر اساس فرمان رییس جمهور، شكار در افغانستان ممنوع شده و تمامی مردم از این موضوع آگاهی دارند و كسانی كه قانون منع شكار را رعایت نكنند مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.


ساچ ها كه از جمله پرنده گان مهاجر همگشت است به شكل دسته جمعی حركت می كنند، پنج هزار تا 10 هزار ساچ یكجا به هر قسمتی از هدف شان پرواز می كنند و این پرنده ها از توت تغزیه می نمایند.
زیست، گشتار و مبارزه علیه آفات نباتی شان دسته جمعی است. و از نوع پرنده گانی است كه صرفاً در اوایل ماه ثور هر سال به مساعدت هوا در جوزجان پیدا می شوند.

پس به ساحات مصئونی خود كه دره ها، كوه پایه ها و ساحات امن و بدون آفات باشد در آنجا زیست و زنده گی می كنند. محمد یوسف خرموال مسوول بخش ترویج و یك تن از سابقه داران عرصه زراعت در جوزجان می گوید:
شكار ساچ مطابق فرامین ریاست جمهوری در هر شرایط و در هر زمان به صورت قطعی ممنوع است چرا كه این پرنده ها نه تنها یكی از زنده جان ها در از بین بردن بسا كرم ها و حشرات كه در دشت ها می باشند بسیار موثر هستند.

آقای خرموال از این بابت اظهار نگرانی كرده گفت: ساج ها در جوزجان در فصل توت بی رحمانه شكار می شوند و اگر نه این پرنده در از بین بردن ملخ و سایر حشرات نقش داشته همكار نزدیك با دهاقین و زارعین می باشد.

در پهلوی پرنده ساچ بهترین این پرنده گان شكاری چون شاهین، باز، باشه و عقاب نیز می باشند كه در جوزجان برای شكار یا به عنوان سر گرمی استفاده می شوند. و قیمت آنها از یكصد هزار تا دوصد هزار دالر امریكایی به كشور های عربی از طریق پاكستان قاچاق شده به فروش می رسند.

بگفته مسوولان اداره ریاست زراعت ولایت جوزجان این پرنده گان اكنون به ندرت پیدا می شوند.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG