لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۱

«ورزشکاران افغان با روحیهء عالی در مسابقات المپیک لندن اشتراک میکنند»


رییس کمیتهء ملی المپیک افغانستان می گوید، اگر چه این کشور امکانات ورزشی چون دیگر کشورها ندارد، ولی ورزشکاران افغان با روحیهء عالی در مسابقات المپیک لندن اشتراک می کنند و خوب بازی خواهند کرد.

رییس کمیتهء ملی المپیک افغانستان می گوید شش ورزشکار افغان به شمول یک زن در مسابقات المپیک لندن اشتراک دارند.

جنرال محمد ظاهر اغبر افزود:
« تهمینه کوهستانی، ورزشکار رشتهء دوش صد متر، مشعل بردار زنان ورزشکار افغان در این مسابقات می باشد.»

تهمینه کوهستانی می گوید که برد و باخت برای او مهم نبوده، بلکه او می خواهد یک کاری برای جامعه و کشور خود انجام دهد.

او که فاصلهء صد متر را در 13.40 ثانیه طی می کند، پیام را که از اشتراک خود در مسابقات المپیک لندن می رساند، نسبت به احتمال پیروزی وی در این مسابقات خیلی مهم تر می باشد.

او در یک مصاحبه اختصاصی خود به رادیو آزادی گفت، اشتراک او در مسابقات لندن به خاطر مهم است تا نظر افغانانی را که گمان می کنند دختران ورزشکار بد اخلاق هستند و به خانواده های خود ننگ و شرمساری ببار می آورند، غلط ثابت سازد.

تهمینه کوهستانی می گوید، او به خاطر تشویق دختران به ورزش در این مسابقات اشتراک می کند.

روح الله نیکپا و نثار احمد بهاوی دو ورزشکار دیگر افغان در بازی های تکواندو در این مسابقات اشتراک می کنند.

همچنین مسعود عزیزی در مسابقات دوش، اجمل فیصل در بوکس، و اجمل فیض زاده در مسابقات جودو از سوی افغانستان اشتراک دارند.

از جملهء این شش ورزشکار، تنها نیکپا و بهاوی به بازی های المپیک راه یافته اند و دیگران به دعوت کمیتهء بین المللی المپیک در این مسابقات اشتراک می کنند.

جنرال محمد ظاهر اغبر که هیات 29 نفری افغان را در بازی های المپیک رهبری می کند به این باور است که اشتراک در این مسابقات در ذات خود یک دست آورد و پیروزی بزرگ محسوب می شود، ولی او باز هم امیدوار است که ورزشکاران افغان با استفاده از امکانات نهایی خود، بازی های خوب را انجام دهند.

مقامات می گویند که دولت افغانستان برای آمادگی جهت بازی های المپیک و رژیم غذایی ورزشکاران پنج ملیون دالر اختصاص داده است.

جنرال محمد ظاهر اغبر گفت، هر چند حکومت افغانستان امکانات چون کشورهای دیگر برای ورزشکاران خود ندارد، ولی ورزشکاران افغان با معنویات خیلی ممتاز در مسابقات لندن اشتراک می کنند.

او گفت که امیدوار است ورزشکاران افغان با مدال ها به کشور خود برگردند و برای افغانستان افتخار کسب کنند و مردم خود را چون ورزشکاران سابق سر بلند سازند.

اشرف نورزی یک محصل پوهنتون کابل می گوید که او بالخصوص امیدوار پیروزی نیکپا و بهاوی می باشد. وی آنها را " جفت دینامیک تکواندو " می خواند.

نیکپا با کسب مدال برونز در مسابقات المپیک سال 2008، یگانه ورزشکار افغانستان است که این افتخار را برای کشور خود به دست آورده است.

بهاوی درجام قهرمانی آسیا در ردهء خود به مقام دوم نایل شد.
XS
SM
MD
LG