لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

نیکپا با مدال برنز شور و همهمه برپا کرد


روح الله نیکپا تکواندو کار افغان نخستین مدال المپیک برای افغانستان از مسابقات لندن را دیشب به گردن آویخت. نیکپا با سه پیروزی و یک شکست توانست به مدال برنز مسابقات تکواندوی المپیک در وزن 68 کیلوگرام دست یابد.

او در بازی نخست حریفش از پولند میخایل لونیوسکی را 12 در برابر 5 شکست داد، در بازی دوم در مقابل محمد باقری معتمد تکواندو کار ایرانی 4-5 با امتیاز طلایی شکست خورد، در بازی سوم توانست حریفش از جمهوری افریقای مرکزی دیوید بوی را 14 در برابر 2 از پیشرو بردارد و در مقابل آخرین حریفش از انگلستان 5-3 به پیروزی رسید.

روح الله در حالی که تازه مدال برنز را به گردن آویخته بود و در میان گروهی از افغان های پر شور و هیجان فرصت کافی برای حرف زدن هم نداشت به رادیو آزادی گفت:
« خوشحال هستم که توانستم دست پر برگردم. به همه هموطنان خود تبریک می گویم.»

فضای ورزشگاه اکسل ارینا در شهر لندن، با پیروزی نیکپا در مقابل حریف انگلیسی اش پر از شورو هیجان شد. مجیب الله رحمانی سخنگوی کمیتهء المپیک که در محل مسابقه حضور داشت، لحظاتی پس از پایان بازی فضای ورزشگاه را به رادیو آزادی تصویر کرده گفت:
«هر طرف مردم افغانستان و یا خارجی ها بیرق افغانستان را با خود حمل می کنند. همه می آیند و با ورزشکار افغان عکس می گیرند. هیچ کس از خوشی در کالا (لباس) خود نمی گنجد. مردمی که تا دیروز نام افغانستان را نمی شناختند امروز می خواهند بیرق افغانستان را و نشان افغانستان را داشته باشند.»

در میان افغانهای هیجان زده و پر از شور در داخل اکسل ارینا، خالد حارث جوانی هم بود که بیرق افغانستان را با خود داشت و از آغاز تا پایان مسابقات، روح الله نیکپا را تشویق می کرد.

حارث در یک تماس تلیفونی گفت:
«از خوشحالی نمی فهمم گپ هایم چه گونه خواهد بود. زمانی که نیکپا حریف انگلیسی خود را شکست داد حتی انگلیس ها به پا ایستادند و شروع کردند به کف زدند. همین حالا دو تن آمده اند و از من می خواهند تا با آنها افتخاری عکس بگیرم. همین حالا هیچ نمی فهمم که چه کنم ولی همین قدر می فهمم که (این پیروزی را) جشن خواهم گرفت.»

روح الله نیکپا یگانه ورزشکاریست که تا حال توانسته است برای افغانستان از مسابقات المپیک مدال آور باشد. او در مسابقات المپیک سال2008 در بیجنگ برندهء نخستین مدال برنز المپیک شد و قصد داشت در بازی های لندن این مدال را به نقره و یا طلا مبدل سازد.

ظاهر اغبر رییس کمیتهء المپیک افغانستان نیز لحظاتی پس از اعلام پیروزی نیکپا در آخرین بازی اش، در حالی که خیلی هیجان زده بود به رادیو آزادی گفت:
« نیکپا به قصد مدال طلا به لندن آمده بود. »

رییس کمیتهء المپیک افغانستان افزود:
« ما به آرزو مندی آن بودیم که مدال طلا را به اسم افغانستان رقم خواهیم زد. سطح انگیزهء ورزشکار ما خیلی بلند بود زیرا همه حریف های خود را می شناخت. متاسفانه که چانس با ما یاری نکرد.»

اکنون یگانه امیدواری افغانستان به مدال طلا، نثار احمد بهاویست. بهاوی در وزن 80 کیلوگرام در مسابقات تکواندوی المپیک، امروز (جمعه) به میدان میرود. نخستین حریف بهاوی، ورزشکار مراکشی، عصام شرنوبی است. بازی این دو حریف ساعت 12:45 به وقت لندن، 4:15 بعد از ظهر به وقت کابل برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG