لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

افغانستان از تصمیم شامل ساختن شبکه حقانی در لست سیاه حمایت کرد


صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
در حالیکه ایالات متحده امریکا در حال نهایی ساختن پلان کاهش عملیات نظامی در افغانستان می باشد، مقامات امریکایی در باره شبکه حقانی، این مولفه بزرگ خشونت طالبان که از عقب پایگاه های شان در وزیرستان شمالی فعالیت دارند نیز تصمیم می گیرند.

بنوشته روزنامه نیویارک تایمز، اداره اوباما تصمیم گرفته تا شبکه حقانی را که مسوول یک سلسله حملات خونین علیه نیروهای امریکایی در افغانستان می باشد بحیث یک سازمان تروریستی خارجی در لست سیاه شامل بسازد.

شامل ساختن شبکه حقانی در فهرست سیاه از طرف وزارت خارجه امریکا باعث می شود تا کسانی که به این شبکه کمک های مادی تهیه می نمایند بحیث جنایت کار مجازات شوند و دارایی آنها در ایالات متحده امریکا مصادره شود.

حکومت افغانستان از تصمیم ایالات متحده امریکا مبنی بر شامل ساختن شبکه حقانی در فهرست سیاه حمایت کرده است. صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان بروز جمعه به آژانس خبری فرانس پرس گفت، این یک حرکت بزرگ در جهت از بین بردن تروریست ها وحامیان آنها می باشد، زیرا شبکه حقانی خطرناکترین گروپ ترورستی می باشد.

چندین مقام بلندپایه نظامی و ملکی امریکایی به روز نامه نیویارک تایمز گفته اند، شامل کردن شبکه حقانی در فهرست سازمان های تروریستی خارجی باعث می شود تا منابع مالی این شبکه در کشورهایی، مانند عربستان سعودی و امارات متحد عرب از بین برود و بالای پاکستان فشار وارد گردد تا علیه این شبکه دست به عملیات نظامی بزند.

اما یک تعداد مقام های بلند پایه امریکایی بشمول بعضی در قصر سفید می گویند، شامل کردن شبکه حقانی در فهرست سیاه، روابط امریکا را با پاکستان صدمه بیشتر می زند، گفتگو های صلح با طالبان را از بین می برد و سرنوشت بو وی برگدال (BoweBergdahl) یگانه عسکر امریکایی را که در نزد طالبان نگهداری می شود به خطر مواجه می سازد.

یک مقام دیگر امریکایی که از گفتن نامش خود داری نموده به روزنامه نیویارک تایمز گفته است، قرار است وزارت خارجه امریکا بروز جمعه در راپور خود به کانگرس، شبکه حقانی را بحیث یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کند و این یک نشانه قوی از تصمیم ما در مبارزه علیه تروریزم و شبکه حقانی می باشد.

جفری درسلر (Jeffrey Dressler) یک تحلیلگر در موسسه تحقیقاتی برای مطالعات جنگ مستقر در افغانستان گفته است، شامل کردن شبکه حقانی در فهرست سیاه، توانایی مالی و همچنان آزادی فعالیت های این شبکه را در ساحه محلی، منطقوی و بین المللی محدود می سازد.

به گفته درسلر، منافع تجاری شبکه حقانی از افغانستان و پاکستان تا خلیج فارس گسترش یافته و معاملات موتر فروشی، تبادله اسعار، کمپنی های ساختمانی، واردات و صادرات و شبکه قاچاقبری را دربر دارد.

بسیاری مقامهای بلند پایه ضد تروریزم و همچنان مقام های نظامی امریکا بشمول جنرال جان الن می گویند، شامل کردن شبکه حقانی در فهرست سیاه باید در صدر اولویت ها باشد.

دو مقام پاکستانی در هفته گذشته به روزنامه نیویارک تایمز گفته اند: "تصمیم شامل کردن در فهرست سیاه یک موضوع داخلی امریکا می باشد." تحلیلگران امریکایی به این باورند که پاکستان بصورت علنی با این تصمیم مخالفت نمی کند، زیرا در آنصورت ثابت می شود که پاکستان از شبکه حقانی حمایت می نماید.
XS
SM
MD
LG