لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

روز اول عید قربان با ده ها قربانی خشونت شورشیان در ولایت فاریاب


روز اول عید قربان، ده ها قربانی در ولایت فاریاب گرفت.

حوالی ساعت و نه سی دقیقه، مردم از مسجد عیدگاه شهر میمنه بیرون می شدند که یک انتحار کننده خودش را در میان مردم منفجر ساخت.

این رویداد که حدود چهل کشته و پنجاه زخمی برجا گذاشت، با عکس العمل های جدی همراه شد.

ریاست جمهوری افغانستان این حمله را شدیداً تقبیح کرده و رییس جمهور کرزی با خانواده های قربانیان ابراز همدردی کرده است.

در بیرون افغانستان، وزرای خارجه آلمان و آیرلند در یک نشست خبری مشترک در برلین، این رویداد را شدیداً محکوم کردند. گویدو ویستر ویلی وزیر خارجه آلمان حمله انتحاری امروز در فاریاب را یک بی رحمی عنوان کرد.

وی اظهار داشت:
«ما این اقدام وحشیانه را شدیداً محکوم میکنیم. این قساوت به هیچ صورت قابل توجیه نیست. این اقدام وحشتناک یکبار دیگر نشان میدهد که نباید برای خشونت ها و تعصب اجازه داده شود تا از آینده صلح آمیز و بهتر افغانستان جلوگیری کند.»

بر اساس گزارش ها، مجتبی پتنگ وزیر داخله افغانستان برای بررسی حمله انتحاری روز جمعه به ولایت فاریاب رفته است.
با آنکه والی فاریاب کشته شدن چهل تن را در این رویداد تایید می کند، وزارت داخله افغانستان میگوید که سی و پنج تن در این رویداد جان داده اند که زنان و کودکان هم در میان شان شامل اند.

در عکس العمل ها از خارج افغانستان، ایمون گیلمور وزیر خارجه آیرلند هم این حمله را محکوم کرده است.

وی گفت:
«من هم می خواهم تا به شما پیوسته و این گونه حملات را به قوی ترین وجه آن تقبیح کنم. و این رویداد، هدف ما را به یاد ما میدهد، هدف مشترک ما اینست تا همیشه برای صلح کار کنیم، برای حل صلح آمیز منازعات، و علیه فعالیت های خشونت آمیزی کار کنیم که صبح امروز شاهد آن بودیم و آسیب های ناشی از آنرا دیدیم.»

سفارت امریکا در کابل هم این حمله انتحاری را محکوم کرده و با خانواده های قربانیان ابراز همدردی کرده است.

ایالات متحده میگوید که در کنار مردم و حکومت افغانستان ایستاده خواهد بود تا اینکشور با ثبات، کامیاب و دموکرات باشد و همچنان هیچگاهی هدف تروریستان قرار نگیرد.

تا حالا مسوولیت حمله انتحاری در ولایت فاریاب را کسی به عهده نگرفته اما به روز پنجشنبه یک درگیری دوساعته میان طالبان مسلح و نیرو های امنیتی افغان رخ داد و مخالفین مسلح تلاش داشتند تا ولسوالی پشتون کوت ولایت فاریاب را تصرف کنند.

در نتیجهء این درگیری والی نام نهاد طالبان در ولایت فاریاب با شماری از افرادش کشته شد و گفته میشود که حادثه روز پنجشنبه با حمله روز اول عید در شهر میمنه بی ارتباط نبوده است.
XS
SM
MD
LG