لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

«هند سالانه 500 بورسیه تحصیلی را در اختیار جوانان افغان قرار می دهد»


عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی افغانستان
عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی افغانستان
وزارت تحصیلات عالی و مسلکی افغانستان از اقدام تازه هند مبنی بر افزایش بورسیه های تحصیلی به جوانان افغان استقبال کرده است.

به اساس گزارش ها، کابینه حکومت هند به تازه گی بودجه 91 ملیون دالری را برای فراهم ساختن بورسیه های تحصیلی به محصلان افغان تصویب کرده است.

عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی افغانستان با استقبال از این تصمیم هند گفت که در سال های آینده تعدادی زیاد از جوانان افغان برای ادامه تحصیل به آن کشور فرستاده خواهند شد.

به گفته وی، آنها تلاش می کنند که بیشتر از این هم در آینده زمینه تحصیل به جوانان افغان در هند مساعد شود:

«این بورسیه ها برای درازمدت است.
قسمی که ما اطلاع داریم، هند سالانه 500 بورسیه تحصیلی را در اختیار جوانان افغان قرار می دهد و این روند ادامه می یابد.
تلاش ما اینست تا فیصدی این بورسیه ها را با گذشت هر سال افزایش بدهیم، که این خود سرمایه است برای کشور و امیدوار کننده است.
ما باور داریم وقتیکه ما نیروی بشری خود را ساختیم در حقیقت افغانستان را ساخته ایم.»


گفته شده است که هند این مقدار بودجه را برای بورسیه ها به محصلان افغان برای یک دوره نُه ساله تا به سال 2021 میلادی تصویب کرده است.

آقای عبید همچنان می گوید که در تلاش اند تا روند اعزام جوانان افغان به خارج از این کشور را برای کسب تحصیل با استفاده از بودجه حکومت افغانستان هم تقویت نمایند.

وی می گوید که حکومت افغانستان برای سال آینده هجری شمسی 15 ملیون دالر بودجه را به همین منظور اختصاص داده است.

در همین حال شماری از محصلان افغان از آنچه عدم شفافیت روند توزیع بورسیه های تحصیلی در این کشور می خوانند شکایت می کنند.

برخی از این محصلان در صبحت با رادیو آزادی گفتند که بسیاری استفاده کننده های بورسیه های تحصیلی نزدیکان مقامات بلند رتبه دولتی اند:

« احمد جاوید استم محصل حقوق، اکثر کسانیکه به زور واسطه هند رفتند دوباره برگشته اند، بخاطریکه درس ها را پیش برده نتوانستند، چانس یک نفر دیگر هم سوخته است، اصلاً شفافیت وجود ندارد.
در افغانستان واسطه رول مهمی را دارد، اما کسی لیاقت را مد نظر نمی گیرد.
کسیکه واسطه داشته باشد، پیشرفت کرده می تواند.
بگذارید و چانس بدهید به یک فردی که لیاقت دارد برود و به کشور خود خدمت کند.»


اما وزیر تحصیلات عالی و مسلکی افغانستان با رد این مساله می گوید که آنان از روند توزیع بورسیه های تحصیلی به گونهء جدی نظارت می کنند.

وی می گوید که یک کمسیون خاص با اشتراک نماینده های وزارت های معارف، خارجه و شورای ملی از این روند نظارت و بررسی می کنند و تنها افراد با استعداد و مستحق انتخاب می شوند.

این اقدام در حالی از سوی هند صورت می گیرد که هم اکنون بیش از 10 هزار جوان افغان برای ادامه تحصیل در بیرون از کشور بسر می برند.

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG