لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

«نخستین پیلوت زن در سی سال گذشته در افغانستان»


آرشیف
آرشیف
واشنگتن تایمز
روزنامه واشنگتن تایمز، مقالهء را در باره نخستین پیلوت زن در سی سال گذشته در افغانستان نشر کرده است.

به نوشته روزنامه، بریدمن نیلوفر رحمانی، دختر بیست و یک ساله افغان، با دوازده تن از همکاران مردش، از مرکز آموزشی میدان هوایی شیندند، سند فراغت به دست آورد.

در این مرکز، مربی های قوای هوایی امریکا، برای جوانان افغان آموزش می دهند.

نیلوفر رحمانی در این مورد که چگونه مسلک پیلوتی را انتخاب کرد، گفته است: یکی از دلایل این بود که به پیلوتی علاقه خیلی زیاد داشته و از سوی دیگر می خواهد این موضوع را به زنان نشان دهد که نه تنها مردان، بلکه زنان افغان هم می توانند در عرصه پیلوتی پیش بروند.

خانم رحمانی همچنان به واشنگتن تایمز گفته است: پدرش با پیلوتی خیلی علاقه داشت اما چهل سال پیش، این آرزویش بر آورده نشد اما حالا او این خواب پدرش را به حقیقت مبدل ساخت و پیلوت شد.

وال ستریت ژورنال
روزنامه دیگر امریکایی، وال ستریت ژورنال در شماره اخیر خود، در باره حمله انتحاری اخیر در منطقه شاه شهید کابل مقالهء را نشر کرده است.

در بخشی از این مقاله گفته شده که حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، در این حمله انتحاری حد اقل پانزده تن را به قتل رساند.

در اعلامیه حزب اسلامی هم آمده که این حمله در عکس العمل به آمادگی رییس جمهور کرزی برای ایجاد پایگاه های درازمدت نیرو های امریکایی پس از سال 2014 میلادی در افغانستان صورت گرفته است.

وال ستریت ژورنال همچنان اظهارات هارون زرغون سخنگوی حزب اسلامی را نقل کرده که گفته است: این حمله با احتیاط پلان شده بود و کاروان نیرو های امریکایی از یک هفته تحت تعقیب قرار داشت.

روزنامه در ادامه می نویسد: چند ساعت پس از این حمله، جنرال آسترالیایی گس مک لاکلن رییس پلان قوماندانی مشترک نیرو های ایتلاف گفت: جامعه بین المللی برای امنیت درازمدت افغانستان کار می کند.

جنرال مک لاکلن گفته، این موضوع کاملاً واضح است که کشور های شامل در ایتلاف بین المللی تعهد کرده اند که حد اقل برای ده سال دیگر با افغانستان همکار خواهند بود.

جنرال آسترالیایی نیرو های ایتلاف به روزنامه گفته است: ما ماموریت خود را در افغانستان تغییر خواهیم داد و توانایی نیرو های افغان را افزایش خواهیم داد اما افغانستان را تنها رها نخواهیم کرد.

به گفته او، توافق صورت گرفته تا کمک ها با افغانستان برای یک دهه دیگر ادامه یابد.
XS
SM
MD
LG