لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۱

رییس جمهور کرزی به ایران سفر کرد


انتظار می رود رییس جمهور کرزی با همتای جدید ایرانی اش در حاشیه مراسم تحلیف وی روی مسایل دو طرف صحبت نماید.

وزارت خارجه افغانستان می گوید که اکثراً در مراسم تحلیف روسای جمهور ملاقات های دو جانبه انجام نمی شود اما به گفته این وزارت بنابر موجودیت روابط دوستانه میان دو کشور حامد کرزی و داکتر حسن روحانی به طور جدا گانه با هم دیدار خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که کابل و تهران در بیشتر از 10 سال گذشته روابط نزدیک و دوستانه داشته اند.

جانان موسی زی ابراز امیدواری کرد که این روابط در جریان ریاست جمهوری داکتر حسن روحانی بیشتر تقویت شود و همکاری ها میان دو کشور افزایش یابند:

« ما امیدوار هستیم که بتوانیم در دوره ریاست جمهوری رییس جمهور جدید ایران روابط و همکاری ها بین دو کشور خاصتاً در بعد اقتصادی بیشتر از پیش توسعه ببخشیم به شمول افزایش و تقویت همکاری های تجارتی بین دو کشور از طریق بندر چابهار.
هم چنان امیدواریم که در تمام ابعاد دیگر روابط افغانستان با جمهوری اسلامی ایران هم بتوانیم همکاری های گذشته را ادامه بدهیم و در ساحات جدید همکاری های بیشتری با برادران و خواهران ایرانی خود داشته باشیم. »


رییس جمهور کرزی جهت اشتراک در مراسم تحلیف داکتر حسن روحانی رییس جمهور نو ایران پیش از ظهر یکشنبه عازم تهران شد.

داکتر زلمی رسول وزیر خارجه و داکتر رنگین دادفر سپنتا رییس شورای امنیت ملی افغانستان نیز در این سفر حامد کرزی را همراهی می نمایند.

آقای موسی زی علاوه کرد که ایران پیوسته در نشست های بین المللی در مورد افغانستان اشتراک کرده و از موقف حکومت این کشور حمایت اش را اعلام کرده است.

ایران در سال های اخیر به تکرار از حضور نیرو های بین المللی در افغانستان انتقاد کرده و از این ناحیه ابراز نگرانی نموده است.

به اساس گزارش ها محمود احمدی نژاد رییس جمهور پیشین ایران و دیگر مقام های آن کشور حتی افغانستان را اشغال شده خطاب کرده اند.

شماری از مقام های افغان در غرب افغانستان در گذشته بعضاً ایران را به دامن زدن نا امنی ها در این کشور متهم کرده اند و در برخی موارد از کشف و ضبط اسلحه و مهمات ساخت ایران هم گزارش های به نشر رسیده اند.

هم چنان طی سال های گذشته دهها افغان به اتهام ارتکاب جرم های مختلف در ایران اعدام شده اند و بر مبنای گزارش ها صد ها افغان دیگر در آن کشور در انتظار تطبیق حکم اعدام بالای شان هستند.

در همین حال داکتر فاروق بشر یکی از کارشناسان مسایل سیاسی به این باور است که موضوع امضای سند امنیتی میان کابل و واشنگتن بر روابط کابل و تهران تاثیر گذاشته است.

داکتر بشر در صحبت با رادیو آزادی سفر رییس جمهور کرزی را به ایران تشریفاتی خواند و تاکید کرد که حکومت افغانستان باید تلاش های بیشتر را در راستای دور کردن نگرانی های ایران به خرچ بدهد.

داکتر بشر:
« سفر کرزی صاحب را به ایران به نام سفر تشریفاتی یاد می کنم یعنی این به غرض از این نیست که به شکل دعوت شده باشد که مسایل سیاسی در آنجا مطرح شود. اما اگر کدام زمینه یی برای این مساعد می شود که با رییس جمهور موجود می نشینند و روی مسایل افغانستان صحبت می کنند من به این عقیده هستم که همان روابط که در زمان حکومت احمدی نژاد بین افغانستان و ایران یک کمی به سردی گراییده بود شاید روی آن صحبت کنند. »

حکومت افغانستان همواره گفته است که موجودیت عساکر خارجی در این کشور و روابط افغانستان با امریکا و دیگر کشور های غربی به زیان ایران و سایر همسایه های افغانستان نخواهد بود.

با آنکه مقام های افغان به تقویت و گسترش روابط با ایران ابراز امیدواری کرده اند، اما تا حال روشن نیست که رییس جمهور حسن روحانی چه نوع سیاستی را در قبال افغانستان در پیش خواهد گرفت و چه گام های را در راستای بهبود و تحکیم روابط با این کشور خواهد برداشت.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG