لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۴

در بنگله دیش 152 تن به اعدام محکوم شدند


در بنگله دیش یک محکمه روز سه شنبه 152 نفر را به اعدام محکوم کرد. این افراد به بغاوت نظامی محکوم شده اند که در سال 2009 انجام شد و 57 افسر نظامی در آن کشته و 74 نفر دیگر آنها زخمی شدند.

قاضی محکمه داکا مختار الزمان همچنان 157 نفر دیگر را که اکثریت آن ها اعضای گارد سرحدی می باشند، به حبس ابد محکوم کرد. 271 نفر برائت حاصل کردند. اما این احکام تا حال نهایی نشده است.

حدود 5 سال قبل وقتی که این افراد نظامی دست به بغاوت زدند، بین حکومت و اردو یک پیچیده گی پیدا شد. افرادی که به جرم سنگین در این حادثه متهم بودند به یک مکتب در داکا انتقال داده شدند که شرایط شدید امنیتی در آنجا حکمفرما بود . در این قضیه 846 نفر متهم بودند. گروه های حقوق بشر به این باورند که نمی توان در مورد عادلانه بودن چنین محکمهء دسته جمعی اطمینان داشت.

قوای سرحدی بنگله دیش حدود پنجسال قبل به خاطر عدم پرداخت معاشات آن ها و همچنان به خاطر رفتار نا مناسب صاحب منصبان دست به بغاوت زدند.

در 25 و 26 فبروری سال 2009 این بغاوت دوماه بعد از آن آغاز شد که شیخ حسینه صدر اعظم بنگله دیش انتخاب شد. در آن وقت اردو تقاضا کرد که اجازهء حمله بر این یاغیان صادر شود، اما حکومت اجازه نداد.

شیخ حسینه در اول برای همه این افراد عفو را اعلان کرد ، اما بعداً زمانی که قبرهای دسته جمعی پیدا شد، تصمیم خود را تغییر داد.

شعبه جرایم جنایی بنگله دیش در این مورد تحقیقات کرد و 850 نفر را به جرایم مختلف از جمله قتل و حریق قصدی متهم ساخت. در بین متهمین 4 تن آنها فوت کرده و 20 نفر دیگر آن ها در غیاب محاکمه شده اند.

سازمان حقوق بشر هیومن رایتس واچ که مرکز آن در نیویورک است در هفته گذشته این محاکمه دسته جمعی را در بنگله دیش محکوم کرده، گفت که در مورد محاکمه شدن عادلانهء این افراد شک دارد.

سازمان حقوق بشر هیومن رایتس واچ از مقامات بنگله دیش تقاضا نمود که برای وارد کردن اتهام در این رابطه تحقیقات عمیق صورت بگیرد.

گروه حقوق بشر می گوید، تشدد علیهء افراد توقیف شده مانع انجام محاکمه عالادنه می شود. به گفته هیومن رایتس واچ 47 تن از متهمین در جریان توقیف مرده اند و دیگران اختیار نداشتند که برای خود وکیل مدافع بگیرند.
XS
SM
MD
LG