لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۲

صنعت کاران افغان جهت بلند بردن کیفیت صنایع شان، آموزش می بینند


ادارهء انکشاف صادرات افغانستان هدف از اجرای پروژهء انکشاف استندارد های ملی صنایع دستی را بلند بردن ظرفیت و کیفیت صنایع دستی مطابق به معیار و تقاضای بازارهای بین المللی عنوان کرده است.

قرارداد این پروژهء یک ساله به روز یکشنبه میان مسوولان وزارت تجارت و صنایع افغانستان و اداره موسوم به (حرکت) به امضاء رسید. وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید که صنایع دستی افغانستان با وجود پیشینه تاریخی آن هنوز هم به گونه سنتی و ابتدایی ساخته می شود.

مزمل شینواری معین تجارتی این وزارت برای انکشاف این صنعت روی ارتقای ظرفیت سکتور خصوصی و ایجاد زمینه های رقابتی تاکید کرد:
« ما وقتی که بازار را برایشان پیدا می کنیم باید تولیدی باشد که رقابت کرده بتواند، به همین اساس روی کیفیت و معیاری ساختن این صنعت کار زیادی کار داریم، این پروژه بسیار مهم است برای ما و اداره انکشاف صادرات هماهنگ کننده این پروژه می باشد و از این طریق می خواهیم که محیط لازم را برای سکتور خصوصی مساعد بسازیم. »

لباس‌ های ابریشمی، قرص دوزی، سوزن دوزی، خامک دوزی، چرمه دوزی، شال، کلاه ساخته شده از پوست قره‌ قل، قالین و قالینچه، گلیم، خورجین، نمد و امثال آن از صنایع دستی به شمار می ‌رود.
این صنایع در نقاط مختلف کشور با ظرافت تمام و با وسایل ابتدایی ساخته می شود.

با آنکه صنایع دستی از جمله اقلام مهم صادراتی افغانستان به حساب میآید اما در این اواخر نگرانی های در خصوص عدم رشد و کیفیت پائین آن به تناسب تقاضای مارکیت های بین المللی وجود دارد.

مسوولان اداره "حرکت" یا حمایت از سرمایه گذاری ها می گویند که تلاش خواهند کرد تا از طریق پروژه (انکشاف استندارد های ملی صنایع دستی) محیط مناسبی را برای تجارت و سرمایه گذاری ها در کشور ایجاد نمایند.

نسیم اکبر رییس این اداره گفت که شماری از صنعتکاران و تاجران مرکز و برخی از ولایات با استفاده از کورس های کوتاه مدت آموزشی با وسایل جدید ساخت صنایع دستی آشنا خواهند شد:

« مقدار سرمایه گذاری که در این پروژه صورت می گیرد بیش از نیم میلیون دالر است اهداف این برنامه مشخصاً نوآوری و نوگرایی در دیزائین صنایع دستی است یعنی سالها است که صنایع دستی از نظر نوگرایی تغیر نمی کند. »

در بسیاری از ولایات کشور تولیدات صنایع دستی در اینکه یگانه منبع درآمد بسیاری از خانواده های افغان محسوب می شود.

با این همه یک تعداد از زنان تجارت پیشه از بی توجهی حکومت برای رشد صنایع داخلی انتقاد کرده از نبود امنیت، نبود صندوق های قرضه، عدم همکاری دولت در فراهم سازی بازار های فروش و ایجاد کار خانه های تولیدی شکایت دارند.

برخی از آگاهان امور اقتصاد هم از حکومت انتقاد کرده می گویند که در بیش از یک دهه گذشته با وجود کمک های مالی جامعه جهانی اما به انکشاف صنایعی دستی توجه نشده است.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG