لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

نزدیکی روابط هند و افغانستان، پاکستان را نگران ساخته است


در جریان سفر رییس جمهور کرزی به هند، از نگرانی های پاکستان در مورد نزدیکی روابط کابل و دهلی سخن گفته می شود.

هند در تلاش است تا افغانستان برایش یک شریک خوب منطقه یی باشد و روابط امنیتی و اقتصادی کابل و دهلی خیلی تقویت شوند.

اما گفته می شود که هر نقش هند در افغانستان، یک زنگ خطر برای پاکستان که همسایه هر دو کشور است، شمرده خواهد شد.

در حالیکه حضور نیرو های امریکایی تا یکسال دیگر در افغانستان کمرنگ تر خواهد شد، کابل در تلاش است تا برای آیندهء اقتصاد و امنیت اش، متحدین منطقه یی داشته باشد.

سفر چهار روزه رییس جمهور کرزی به دهلی نو، یکشنبه به پایان می رسد. این سفر به دنبال دیدار اخیر وی از ایران صورت گرفته است.

رییس جمهور کرزی در این سفر می خواهد از دهلی نو تعهد بگیرد که در آینده با افغانستان، در بخش های مختلف به خصوص تجهیزات نظامی کمک می کند.

اما گفته می شود که پس از خروج نیرو های بین المللی در اخیر سال 2014، هر گونه نقش هند یک زنگ خطر برای پاکستان خواهد بود. اسلام آباد پیش از این هم از روابط دهلی با کابل نگرانی داشته است.

هندوستان در بازسازی افغانستان میلیارد ها دالر مصرف کرده، به صد ها افسر نیروهای امنیتی افغان آموزش داده است.

مایکل کوگلمن مسوول بخش آسیای جنوبی در مرکز تحقیقات بین المللی موسوم به وودرو ویلسون به رادیو آزادی گفت، بحیث قدرت نظامی و منطقه یی، هندوستان می تواند نقش کلیدی را در امنیت و پیشرفت افغانستان که بیشتر اقتصادش وابسته به کمک است، داشته باشد.
مایکل کوگلمن می گوید:
"هندوستان نگرانی عمیق دارد که طالبان دوباره به قدرت نرسند و این گروه هیچ مداخله و اهمیتی پس از تحول سال 2014 نداشته باشد. برای اینکه طالبان و متحدین شان، خیلی دشمنی با هند دارند. در افغانستان، هند منافع زیاد تجارتی در بخش منابع طبیعی، به خصوص در معادن دارد."


هند و افغانستان در سال 2011 توافقنامه همکاری های ستراتیژیک را امضا کردند و انتظار می رود روابط نظامی، اقتصادی و سیاسی دو کشور، از این هم افزایش یابد.

گفته می شود رییس جمهور کرزی برای بر آورده شدن لست خواسته هایش که در ماه می امسال به هند سپرده بود، تاکید مجدد کند.

مقامات افغان می گویند، آنها به تانک، اسلحهء سنگین و وسایط زمینی و در قوای هوایی به هلیکوپتر و جت های جنگی نیاز دارند.

گفته می شود، هند در حال حاضر، کمک های اسلحه و وسایل نظامی را به افغانستان متوقف ساخته، در عوض به نیرو های امنیتی افغان آموزش می دهد و کمک هایش را بیشتر در بخش غیر نظامی متمرکز ساخته است.

شمیلا چوهدری یکی از کارمندان بنیاد نو امریکا در بخش آسیای جنوبی است. شمیلا چوهدری با ااظهار اینکه مداخلهء هند در افغانستان، نگرانی جدی و عمیق پاکستان را بر انگیخته است، می گوید:
" چیزی که از حضور هند در افغانستان، در پاکستان تحلیل می شود، نگرانی از محاصره است. زیرا پاکستان فکر می کند، ما باید از گروه ها مشخص افغان حمایت کنیم، ما باید مطمیین شویم که حکومت کابل خیلی طرفدار هند نیست و به این ترتیب از گروه های که می تواند به صورت غیر مستقیم حمایت می کند. اگر نیاز باشد علیهء هندی ها در افغانستان به خشونت هم متوسل می شود."

تحلیل گران به این باور اند که نقش و دیپلوماسی توسعه یی هند در افغانستان، اهداف برخی حملات هم قرار گرفته است.

در جریان دوازده سال، سفارت هند در افغانستان دو بار هدف بمب گذاری و انفجار قرار گرفت.

امسال هم قونسلگری هند در شهر جلال آباد با حملات انتحار کننده ها روبرو شد. کابل گروه های مستقر در پاکستان را مسوول این حوادث عنوان می کند.

در بخش های اقتصادی هم هند و افغانستان می خواهند، روابط شان را گسترش دهند که این کار هم برای پاکستان منفعت نمی آورد.

دهلی می خواهد از طریق بندر چابهار ایران، نقش مهمی= در منطقه داشته باشد. این پروژه، اتکای افغانستان به پاکستان را کمتر می سازد و در نتیجه یک فرصت خوب برای افغانستان محاط به خشکه مساعد می شود که راهی به بحر داشته باشد.

در بدل آن برای هندوستان زمینهء آن فراهم می شود تا پاکستان را کنار گذاشته و از طریق افغانستان به جمهوری های سرشار از نفت در آسیای میانه دست یابد.

آگاهان سیاسی به این باور اند که این پروژه برای ثبات و اقتصاد افغانستان خیلی مهم است زیرا با اقتصاد ضعیف، تامین امنیت هم در این کشور، با آزمون ها به همراه خواهد بود.
XS
SM
MD
LG