لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

عکس العمل پاکستان در پیوند به درخواست امریکا از این کشور!


وزارت خارجه پاکستان می گوید، اگر ایالات متحده امریکا کمک های مالی و نظامی اش را به پاکستان مشروط به رهایی داکتر شکیل آفریدی کرده این موضوع می تواند روابط دو کشور را به تیره گی بکشاند.

وزارت خارجه پاکستان با نشر یک اعلامیه می گوید، داکتر شکیل آفریدی یک تبعه پاکستانی است و دوسیه وی به جرم نقض قانون اساسی این کشور در محکمه می باشد.

افریدی داکتریست که ایالات متحدهء امریکا را در یافتن اسامه بن لادن در پاکستان با براه اندازی یک کمپاین جعلی واکسین پولیو کمک کرده بود.

در اعلامیه مذکور آمده است که به راه اندازی کمپاین جعلی پولیو از سوی داکتر آفریدی باعث شده تا کمپاین های حقیقی بر ضد مرض پولیو در سرتا سر پاکستان متضرر گردند.

چند روز قبل مجلس سنای ایالات متحدهء امریکا بودجهء دفاعی آن کشور را برای سال 2014 میلادی تصویب کرد.

این بودجه که بیش از 630 میلیادر دالر است به وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون اجازهء مصرف پول و کمک های نظامی را به کشور های دیگر می دهد.

اما بر اساس گزارش ها وزارت دفاع امریکا کمک های مالی و نظامی اش برای پاکستان را که در حدود سی و سه میلیون دالر است، مشروط به رهایی داکتر شکیل آفریدی کرده است.

وزارت خارجه پاکستان گفته است که برای بحث و گفتگو در این مورد قرار است سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور خارجه نواز شریف در راس یک هیأت بلند رتبه برای دیدار با مقام های امریکایی به تاریخ 27 ماه جاری به امریکا سفر کند.

داکتر شکیل آفریدی در ماه می سال 2011 میلادی از سوی پاکستان به اتهام همکاری با استخبارات امریکا در یافتن اسامه بن لادن دستگیر گردید.

داکتر شکیل آفریدی برای دریافت اسامه در شهر ایبت آباد پاکستان یک کمپاین جعلی بر ضد مرض پولیو را براه انداخته بود.

مقام های پاکستانی به این باور اند که این کمپاین جعلی باعث شد تا نه تنها برخی از مردم پاکستان از دادن قطرات واکسین پولیو به اطفال شان خود داری کنند بلکه شورشیان بر ضد امریکا حملات را بر کارکنان تیم های واکسین ضد این مرض در مناطق مختلف این کشور آغاز کردند.

در سلسله همین حملات امروز یک بار دیگر افراد مسلح ناشناس بالای یک تیم از داوطلبان که خانه به خانه رفته و اطفال را در شهر کراچی واکسین می کردند، حمله نمودند.

این حمله باعث شد تا دو تن از زنان کارکن کشته و یک تن دیگر زخم بردارد.

مسوولیت این حمله را تا هنوز کدام گروهی به عهده نگرفته است.

فرشته نگاه، پشاور
XS
SM
MD
LG