لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

واحدی: افغانستان می خواهد عملیات در وزیرستان به شکل صادقانه انجام شود


مقامات حکومت افغانستان اطمینان داده اند که پاکستان به آنان تعهد کرده است که عملیات نظامی آغاز شده بر ضد تمام شبکه های تروریستی بشمول شبکه حقانی به گونه جدی و یکسان به پیش برده می شود.

مقامات پاکستانی این تعهد را در جریان سفر هیات افغانی به ریاست مشاور امنیت ملی افغانستان به آن کشور کرده اند.

فایق واحدی معاون سخنگوی رییس جمهور کرزی به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان نیز می خواهد تا عملیات آغاز شده در وزیرستان شمالی به شکل صادقانه انجام شود:

" جانب پاکستان تعهداتی کرده اند به شمول اینکه ما در این مبارزه صادقانه عمل خواهیم کرد و از جانب اردوی پاکستان اعلان شد که ما متحد شدیم تا در برابر همه تروریستان بدون تفکیک مبارزه همسان داشته باشیم به شمول شبکه حقانی و همه گروهای تروریستی را بدون هیچ تفکیک و تمایز هدف قرار بدهیم. "

رنگین دادفر سپنتا رییس شورای امنیت ملی افغانستان پنجشنبه هفته گذشته در راس یک هیات بخاطر گفتگو با مقامات پاکستانی در مورد آغاز عملیات در وزیرستان شمالی به پاکستان سفر نمود.

در یک اعلامیه که از سوی دفتر مشاور امنیت ملی رییس جمهور منتشر شده آمده است که آقای سپنتا در این سفر با نواز شریف صدراعظم، سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و رهیل شریف لوی درستیز آن کشور دیدار کرده است.

گفتگو ها در مورد آغاز عملیات نظامیان پاکستانی در وزیرستان شمالی، از بین بردن شبکه حقانی و دیگر شبکه های تروریستی، از میان برداشتن مراکز آنها اجندایی مهم این سفر را تشکیل میدهند.

حدود دو هفته قبل نظامیان پاکستان عملیات سنگین را بر ضد مخالفان مسلح در وزیرستان شمالی آغاز کرده که هنوز هم ادامه دارد.

جاوید کوهستانی یکتن از آگاهان امور سیاسی آغاز عملیات را در وزیرستان شمالی به دیده شک نگریسته می گوید، ممکن هدف آنها فرستادن مخالفان مسلح در افغانستان باشد:

" اگر هماهنگی ها بتواند صادقانه باشد در آینده در بخش تسلیم دهی طالبان تشویق طالبان به روند گفتگو و تسلیم شدن به قانون اساسی افغانستان می تواند یک همکاری خوب باشد در غیر آن زیر پوشش همین همکاری ها و توافقات ما متاسفانه همیشه مورد حمله و هجوم قرار گرفتیم که یکبار دیگر هم احتمالاً با اجرای این عملیات مخالفان را سازمان یافته به افغانستان بفرستند. "

این اظهارات در حالی مطرح می گردد که پس از آغاز عملیات نظامیان پاکستانی بر وزیرشمالی صدها تن از مخالفان مسلح بالای چندین ولسوالی هلمند حملات گسترده را انجام دادند که هنوز هم این درگیری ها ادامه دارند.

با آنکه برخی از آگاهان امور نظامی و سیاسی سیاست پاکستان را در قبال افغانستان دوگانه عنوان می نمایند اما می گویند که ممکن اسلام آبادی این بار درک کرده باشد که تروریزم به ضرر آنها بوده و باید برضد آن صادقانه مبارزه نمایند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG