لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

احمدزی: در نصاب تعلیمی ما باید تغیرات بنیادی ایجاد شود


رییس جمهور اشرف غنی احمدزی ، تغییرات کیفی وبلند بردن ظرفیت ها دربخش معارف را یک نیاز جدی در افغانستان دانسته، تاکید میکند که درنصاب تعلیمی نیز باید تغییرات اساسی وارد شود.

آقای احمدزی در مراسمی که روز چهارشنبه به مناسبت روز معلم در کابل برگزار شده بود، از تلاشهای معلمین درخصوص تربیت نسل آینده کشور قدردانی کرده گفت که تقویت نظام معارف، رفا و خوشبختی افغان ها را تامین خواهد کرد.

رییس جمهور می گوید که در پنج سال آینده حکومت وحدت ملی روی ارتقای کیفیت معارف و حل مشکلات معلمین تمرکز بیشتر خواهد کرد:

« در بخش کیفیت ما مشکلات بنیادی داریم، ما باید به طور بنیادی نظام تعلیمی خود را طوری عیار کنیم که هر فارغ تحصیل صنف دوازده یا نهم ما بتوانند صاحب کار شوند. در نصاب تعلیمی ما باید تغیرات بنیادی ایجاد شود، برای تربیت معلمین خود باید اقدامات سرتاسری صورت گیرد و این کار ضروری است. »

رییس جمهور احمدزی، ایجاد لیلیه ها برای شاگردان را در مرکز و ولایات، بخشی از برنامه های حکومت وحدت ملی خواند و تعهد کرد که همه موانع که فرا راه معارف وجود دارد از میان برداشته خواهد شد.

آقای احمدزی، همچنان روی بلند بردن ظرفیت مسلکی معلمین و حل مشکلات آنان تاکید کرده گفت که باید برخورد دوگانه میان مامورین دولتی وجود نداشته باشد.

آقای احمدزی گفت که شورای امنیت و ارگان های امنیتی موظف گردیده اند تا تمام املاک غصب شده معارف را در مدت چهار ماه آینده از نزد غاصبین به وزارت معارف برگردانند.

آقای احمدزی می گوید که والیان ومسوولان محلی نیزموظف شده اند تا درمدت شش ماه به معلمین که تا کنون زمین برای اعمار سرپناه بدست نیاورده اند نمرات رهایشی توزیع نمایند.

در عین حال فاروق وردک وزیر معارف افغانستان دستاورد های 13 سال گذشته دربخش معارف را چشمگیر خوانده ازکمک های بین المللی دراین راستا قدردانی کرد.

آقای وردک گفت که رسیده گی به مشکلات معلمین و توجه بیشتر به معارف درافغانستان باعث فراهم شدن زمینه بهتر آموزش درکشورمیگردد:

« معلمین برای پیشبرد وظیفه مقدس خویش به تمرکزفکری ضرورت جدی دارند واین زمانی ممکن است که معلمین عزیز از معیشت مناسب و مطمین برخوردار باشند. بخاطری که معلم با فکر آسوده به تعلیم و تربیه اولاد وطن بپردازد باید مشوقات لازم وقانونی ازجانب دولت فراهم گردد تا کیفیت تعلیم و تربیه تامین و تضمین گردد. »

هرچند در 13 سال گذشته پول های هنگفتی ازسوی جامعه جهانی درسکتور معارف افغانستان به مصرف رسیده است اما هنوزهم دربرخی مناطق این کشوراز کمبود استادان مسلکی، کتب درسی و بسته بودن صدها مکتب شکایاتی موجود است.

کارشناسان افغان میگویند که موجودیت فساد اداری در بخش معارف کشور از مشکلات عمده دیگر است که حکومت وحدت ملی در برابر آن باید مبارزه جدی نماید.

با این همه شماری از معلمین افغان میگویند که رییس جمهور احمدزی باید تلاش کند تا تعهدات خود را در بخش مبارزه با فساد اداری، اصلاحات در ادارات مختلف و حکومتداری خوب عملی کند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG