لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۵

وحید: برای برگردانیدن سرک ها به حالت اولی به بیش از 350 میلیون دالر نیاز است


احمد شاه وحید معیین وزارت فواید عامه افغانستان
احمد شاه وحید معیین وزارت فواید عامه افغانستان

نا امنی ها، کار گذاری ماین ها و حملات انفجاری و انتحاری در سال های گذشته سبب شده اند تا بر علاوه سرک ها ده ها پل و پلچک در افغانستان تخریب و منهدم گردند.

وزارت فواید عامه افغانستان می گوید که افزایش نا امنی های اخیر سبب شد تا چهارده پل بزرگ و نزدیک به یک صد و بیست پل کوچک در مسیر شاهراه کابل – قندهار از سوی مخالفین مسلح تخریب گردند.

سرک کابل - قندهار- هرات هشت سال قبل به هزینه نزدیک به شش صد میلیون دالر از سوی اداره انکشافی ایالات متحده امریکا ساخته شد.

معیین وزارت فواید عامه افغانستان میگوید برای برگردانیدن جاده ها و پل های تخریب شده در این مسیر به حالت قبلی، به بیش از سه صد و پنجاه میلیون دالر ضرورت است.

احمد شاه وحید روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرد که جامعه جهانی در پرداخت این مبلغ با افغانستان همکاری کند:

" اضافه تر از میلیون ها دالر خساراتی بوده اند که ناشی از مشکلات امنیتی به میان آمده است. نه تنها در بخش تخریب پل و پلچک بلکه سرک ها نیز از اثر حریق تانکر ها و ماین های کنار جاده تخریب شده اند، برای برگردانیدن سرک ها به حالت اولی بخصوص سرک های قیر ریزی شده به بیش از سه صد و پنجاه ملیون دالر نیاز است. "

آقای وحید گفت از سبب نا امنی ها و تخریب پل ها دهها پروژه ناتکمیل باقی مانده و یا هم تطبیق نشده اند.

به گفتهء وی این مساله سبب رسانیدن صدمه بزرگ به اقتصاد کشور شده است.

به اساس گزارش ها مخالفان مسلح همواره تلاش کرده اند تا از طریق فعالیت های تخریبی شان به حکومت افغانستان ضربه وارد کنند.

اما گفته می شود در نتیجه این انفجارات در سال های گذشته بیشترین آسیب را غیرنظامیان دیده اند و دهها فرد ملکی به شمول زنان و کودکان در این رویداد ها کشته و زخمی شده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح به رادیو آزادی گفته است با آنکه آنان در تخریب اکثر پل ها دست ندارند اما به گفتهء وی گاهی اوقات به هدف از بین بردن وسایط نیروهای خارجی مجبور می شوند تا از ماین گذاری در زیر پل ها استفاده کنند.

در همین حال مردم نیز تخریب پل ها و پلچک ها از سوی مخالفان مسلح را تقبیح می کنند.

با آن که به تازه گی وزارت داخله افغانستان در مورد تخریب پل ها و پلچک ها تبصرهء نکرده اما قبل از این همواره از تلاش ها به هدف تامین امنیت شاهراه ها سخن زده است.

مقامات در این وزارت گفته اند که تامین امنیت شاهراه ها در اولویت های کاری آنان قرار دارد و در حال حاضر پوسته های امنیتی برای تامین امنیت پل های بزرگ در شاهراه ها ایجاد گردیده است.

وزارت فواید عامه افغانستان تامین صلح دایمی در کشور، موجودیت بودجه کافی در بخش ساخت سرک ها و همکاری مردم در خصوص حفظ و مراقبت از سرک ها و پل ها را راه حلی برای رفع این مشکلات عنوان می کند.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG