لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

بی بی گل از برنامهء USAID برای توانمند سازی زنان افغان استقبال کرد


بی بی گل بانوی اول افغانستان
بی بی گل بانوی اول افغانستان

بانوی اول افغانستان از آغاز بزرگترین پروگرامUSAID تحت نام برنامه مشترک امریکا و افغانستان برای توانمند سازی زنان افغان، استقبال کرد.

سفارت امریکا در کابل روز شنبه میزبان تجلیل از آغاز بزرگترین برنامه این کشور در افغانستان تحت نام پروموت یا برنامه توانمند سازی زنان بود.

بی بی گل بانوی اول افغانستان هم در محفل به این مناسبت اشتراک کرده و آغاز این برنامه را به نفع آینده زنان افغان دانست.

وی گفته که این برنامه زنان افغان را کمک می کند تا موقف های رهبری را در کنار مردان در بخش های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به دست آورند.

اما بانوی اول افغانستان ابراز امیدواری کرد که برنامه مشترک امریکا و افغانستان برای توانمند سازی زنان افغان تاثیرات مثبت بالای سایر زنان در این کشور داشته باشد:

" این پروگرام برای پنج ولایت افغانستان آماده شده، کابل، جلال آباد، قندهار، هرات و بلخ، این یک خبر خوب است، اما من آرزو دارم که این کوشش تنها به زنان تحصیل کرده شهرنشین خلاصه نشود، بلکه از آن دختران با سواد دیگر ولایات این کشور هم مستفید شوند."

خانم بی بی گل همچنان از تمامی زنان افغان خواست تا از این برنامه به طور درست آن استفاده کنند.

پروموت یا برنامه مشترک امریکا و افغانستان برای توانمند سازی زنان یکی از پروگرام های بزرگ امریکا است که از طریق یواس ای آی دی یا اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده برای پنج سال در افغانستان عملی می شود.

مسوولان اداره انکشاف امریکا گفته اند که این برنامه به هدف ارتقاء توانمندی های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هفتاد و پنج هزار زن بین سنین هژده تا سی سال در افغانستان راه اندازی شده است.

یو اس آی آی دی برای عملی شدن این برنامه دو صد و شانزده میلیون دالر اختصاص داده و مسوولان این اداره ابراز امیدواری کرده اند که دو صد میلیون دالر دیگر تمویل کننده گان بین المللی به آنها مساعدت کنند.

در این حال برخی از نهادهای مدافع حقوق زنان در افغانستان از آغاز برنامه ارتقاء یا توانمند سازی زنان افغان، استقبال کرده اند.

حسینه صافی رییس شبکه زنان افغان ابراز امیدواری کرده که این برنامه به بیرون از شهر های بزرگ افغانستان نیز گسترش یابد:

" من می دانم که این پروگرام برای رهبران جوان است، اما ما نیاز داریم که این پروگرام را به بیرون از شهر ها هم انتقال دهیم."

برنامه مشترک امریکا و افغانستان برای توانمند سازی زنان در حالی آغاز شده که در سیزده سال گذشته میلیون ها زن و دختر افغان آموزش های ابتدایی و نهایی را فرا گرفتند و شماری از آنان در حال حاضر مصروف کار و فعالیت در ادارات دولتی و شخصی هستند.

تحلیلگران افغان می گویند، اگر واقعاً به زنان افغان فرصت سهم گیری و رهبری در سیاست و تجارت داده شود، افغانستان شاهد رشد چشمگیری اقتصادی خواهد بود.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG