لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

نهضت اسلامی تاجکستان نشر ویدیوی منسوب به "غلتی برتوا" را محکوم کرد


غلتی برتوا یک عضو حزب نهضت اسلامی تاجکستان
غلتی برتوا یک عضو حزب نهضت اسلامی تاجکستان

یک نوار ویدیویی که رابطهء جنسی یک زنی منسوب به حزب نهضت اسلامی تاجکستان را با یک مرد جوان نشان می دهد، در شبکهء یوتیوب به نشر رسیده است.

حزب نهضت اسلامی تاجکستان نشر این نوار ویدیویی را محکوم کرده، آن را تلاش برای بی اعتبار ساختن این حزب درآستانهء انتخابات پارلمانی تاجکستان می خواند.

غلتی برتوا، یک عضو حزب نهضت اسلامی تاجکستان می گوید، نوار ویدیویی که در یوتیوب به نشر رسیده، از او نیست.

خانم برتوا 51 سال عمر دارد، مادرکلان و یک فعال حزب نهضت اسلامی در ناحیه واس در جنوب تاجکستان می باشد.

به گفتهء او کسی که این ویدیو را ثبت و نشر کرده، یک هدف دارد. یعنی بی اعتبار ساختن او. غلتی برتواه می گوید:

"بدن مرا آزمایش کنید، من شش بار جراحی شده ام. بدنم همچون جسم یک زن 70 ساله معلوم می شود. آن ها این تصویر را ساخته اند. زیرا باوردارند که من در انتخابات پارلمانی اشتراک می کنم. این یک افترا است."

تصویر ویدیویی که به تاریخ نزدهم ماه نوامبر در صفحهء انترنیتی یوتیوب به نشر رسید، زنی با سن میانه را نشان می دهد که با یک جوان در یک خانهء ظاهراً شخصی رابطهء جنسی دارد.

تقریباً نصف از این ویدیوی شش دقیقه یی به اشتراک زنان در فعالیت های حزب نهضت اسلامی تمرکز یافته و زنانی با حجاب اسلامی را در محافل و گردهمآیی های مختلف حزبی نشان می دهد.

دریک صحنهء از این ویدیو دفعتاً، تصویر خانم برتوا نشان داده می شود که ظاهراً مصروف کار عامه می باشد. روی این زن پیچانیده شده توسط دستمال سفید در این تصویر ویدیویی، در جمع از زنان نشان داده می شود که قبل از این که دستان شان را برای ادای نماز بلند کنند، می خندند و صحبت می کنند.

گویندهء این تصویر ویدیویی از خانم برتوا به حیث یک عضو برجستهء حزب نهضت اسلامی یاد می کند و می گوید، او برای کسب حمایت و مشوره دادن دفاتر منطقوی حزب در سراسر کشور سفر می کند.

گویندهء نوار ویدیویی در ادامه صحبت خود می گوید، رهبری حزب نهضت اسلامی به پاس خدمات این زن می خواهد او را در فهرست کاندیدان این حزب برای انتخابات پارلمانی ماه فبروری سال 2015 تاجکستان درج نماید.

اما مقامات حزب در مورد کاندیدی این زن تبصرهء نکرده اند.

در ادامهء ویدیو، لوگوی حزب و رهبران برجستهء آن نشانداده می شود و گوینده مدعی است که رهبری حزب و ادارهء مخفی آن خلص سوانح و فعالیت های کاندیدان به شمول خانم برتوا را بررسی می کنند تا آنانی را که برای نامزدی مساعد نیستند، از فهرست حذف کنند.

اما قسمت دوم این تصویر ویدیویی یک زن و یک مرد را نشان می دهد که پیش از مقاربت جنسی یکدیگر را در آغوش گرفته، می بوسند.

غلتی برتوا نشر این تصویر را تکان دهنده و پست فطرتی خوانده می گوید، این ویدیو با او هیچ ربطی ندارد.

خانم برتوا که چهار فرزند و 12 نواسه دارد می گوید، بیم دارد که این نوار او را در میان خانواده و جامعه بد نام کند.

خانم برتوا می گوید، او در قریه اش قربان شهید بنام یک زن دیندار مشهور است و از وی برای قرائت قرآن دعوت می شود و به حیث امام زن کار می کند.

اما حزب نهضت اسلامی تاجکستان در این رویداد از خانم برتوا حمایت می کند.

زورفو رحمانی یکی از مشاورین حزب نهضت اسلامی تاجکستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، این بخشی از مبارزه برای لکه دار کردن نام حزب نهضت اسلامی می باشد.

خانم رحمانی از شخصی نام نگرفته و کسی را مقصر ندانسته است. اما می گوید که این بخشی از حمله بر حزب نهضت اسلامی تاجکستان در آستانه انتخابات می باشد. وی می گوید:

" این یک روش نادرست و نا مناسب است."

حزب نهضت اسلامی یگانه حزب اسلامی ثبت شده درکشورهایآسیای میانه به شمار می رود که در حال حاضر دو کرسی در پارلمان تاجکستان دارد.

XS
SM
MD
LG