لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

شمار از عرب ها پرنده ها را بطور غیر قانونی در فراه شکار میکنند


یک منبع در اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان که نخواسته از وی نام گرفته شود به رادیو آزادی گفته است، شماری از عرب ها وارد ولایت فراه شده و دست به شکار غیر قانونی پرنده گان می زنند.

این منبع در اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان همچنان می گوید که نزدیک به دو صد تن از عرب های مربوط به کشور قطر که در میان شان یک شیخ هم شامل است در منطقه خوسپاس مربوط به ولسوالی بکواه ولاش جوین فراه کمپ برپا کرده و مصروف شکار پرنده به نام میش مرغ استند.

این منبع که نخواست نامی از وی گرفته شود همچنان گفت، این گروه سال گذشته نیز به همین هدف به ولایات فراه، نیمروز و هرات رفته بودند.

به گفته منبع، پس از بیرون شدن نیروهای بین المللی از برخی مناطق افغانستان، حضور همچون افراد به حمایت مسوولان محلی در ساحات سرحدی کشور افزایش یافته و پولیس و اردوی ملی افغان نیز امنیت آنان را تامین کرده اند.

در این حال عبدالولی مدقق معاون پالیسی و روابط بین المللی اداره ملی حفاظت از محیط زیست می گوید، تا حالا در ارتباط به حضور شکارچیان عرب در ولایت فراه اسناد موثقی به دست ندارند.

آقای مدقق در صحبت با رادیو آزادی تاکید کرد که هیچ کس حق شکار در افغانستان را ندارد.

وی از مسوولین دولت و باشنده گان محلات که در آنها حیوانان و پرنده گان یافت می شوند خواست تا به کسی اجازه شکار را ندهند:

" من دو پیام دارم، یکی از مسوولین دولت منحیث یک همکار شان می خواهم که زمینه شکار غیر قانونی را و شکار را که ما از وضعیت کاملاً آگاهی نداشته باشیم مساعد نسازند، دوم اینست که به همچو گروه ها و مردم فرصت طلب که اگر استند و می خواهند که از این طریق زر اندوزی بکنند زمینه کار و فعالیت را ایجاد نکنند."

آقای مدقق هم چنان گفت که اداره ملی حفاظت از محیط زیست مسوده قانون نظم حیات وحش و شکار را ترتیب کرده و هم کنون در وزارت عدلیه افغانستان می باشد.

به باور آقای مدقق با تصویب و توشیح این مسوده و عملی شدن آن در کشور، جلو شکار های خود سرانه و غیر قانونی به طور کلی گرفته خواهد شد.

در این حال، فرید بختاور رییس شورای ولایتی فراه نیز تایید می کند که شماری از عرب ها به بهانه ساخت و ساز مسجد و کلینیک وارد این ولایت شده و دست به شکار پرنده به نام میش مرغ که گوشت پُر انرژی و لذیز دارد می زنند.

آقای بختاور می گوید که در عکس العمل به این کار، بار ها صدایش را بلند کرده، اما حالا نوبت رییس جمهور است تا در این رابطه اقدام کند:

" این موضوع تعلق دارد به خود رییس جمهور، از آدرس مردم بارها در این باره حرف زدیم، همین امروز هم مکتوب را رسماً به څارنوالی فرستادیم تا از والی و موسسات که همین عرب ها را آورده اند، وضاحت خواسته شود و ما تا جای که وظیفه ما بوده، صدای خود را بلند کرده ایم."

در چند سال گذشته، همواره شکایات در رابطه به حضور برخی عرب ها در شماری از مناطق افغانستان به هدف شکار حیوانات و پرنده گان مطرح شده، اما تا حالا کدام اقدام عملی در ارتباط به آن صورت نگرفته است.

اداره ملی حفاظت از محیط زیست می گوید که 138 نوع حیوانات و پرنده گان در افغانستان باید حفظ شوند.

اما به اساس معلومات این اداره، هم اکنون نسل های میش مرغ، پلنگ برفی، گوسفند مارکوپولو، ببر کسپینی، پرنده باز و کلنگ سفید در افغانستان در حال انقراض است.

در اینحال شماری از باشنده گان کابل می گویند که حکومت افغانستان باید به موضوع حفظ پرنده گان و حیوانات ناب کشور توجهء جدی کند.

چهار تن از این باشنده گان در صحبت با رادیو آزادی گفتند:

" کل سرمایه افغانستان را به خارج می برند، باید که دولت جلو این کار را بگیرد."

" باید دولت توجه کند و نگذارد که عرب ها به طور غیر قانونی در افغانستان شکار کنند."

" اگر به این مساله توجه نشود، نسل پرنده ها از بین می رود."

" باید هر کس که شکار می کند، از دولت ما اجازه بگیرد و هر تبعه خارجی باید مطابق به قوانین افغانستان عمل کند."

منبع که در اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان نخواست از وی نام گرفته شود همچنان گفت، اگر مقامات حکومت اجازه ورود عرب ها به کشور را جهت شکار می دهند، باید در بدل آن همانند پاکستان و سایر کشور های جهان از آنان پول بگیرند تا عایدی از این طریق وارد خزانه دولت شود.

در این حال وزارت داخله افغانستان تایید می کند که تعدادی از عرب ها بخاطر ساخت و ساز یک مسجد بزرگ و پارک وارد ولایت فراه شده اند.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت می گوید، پولیس موظف به تامین امنیت این افراد است، اما اگر شواهدی به دست آید که آنان بخاطر شکار پرنده گان وارد ولایت فراه شده باشند، پولیس جلو این کار آنان را خواهد گرفت.

آقای دانش هم چنان گفت، پس از افزایش شکایات در ارتباط به احتمال شکار غیر قانونی پرنده گان از سوی عرب ها، هیئت متشکل از قوماندانی امنیه، لوی څارنوالی و سایر نهاد در ولایت فراه موظف به بررسی این موضوع شدند:

" هر گاه موارد باشد که این ها قصد شکار را داشته باشند و یا اینکه به همین هدف آمده باشند، البته که به اساس فرمان ریاست جمهوری هیچ کس حق شکار را ندارد، نیرو های امنیتی مانع شان خواهند شد، فعلاً من فکر می کنم که باید منتظر بمانیم تا هیئت وزارت داخله نتیجه بررسی هایش را با ما شریک سازد."

خواستیم در این ارتباط نظر وزارت دفاع افغانستان را نیز داشته باشیم، اما با تلاش های مکرر موفق نشدیم.

در این حال، شماری از کارشناسان بخش زراعت و محیط زیست در افغانستان می گویند که حیوانات و پرنده گان از جمله منابع طبیعی کشور استند و حکومت باید به حفظ و نگه داشت آنها، با تطبیق برنامه های جامع، جداً توجه کند.

جمشیدحبیب زاده

XS
SM
MD
LG