لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

وزارت دفاع افغانستان، گزارش های فرار سربازان اردوی ملی را رد کرد


مقامات وزارت دفاع افغانستان باردیگر گزارش رسانه های خارجی مبنی برفرار برخی سربازان اردوی ملی این کشور را از صفوف این نیروها رد کرده می گویند که قوای امنیتی افغان برای دفاع از خاک شان متعهد اند.

جنرال دولت وزیری معاون سخنگوی این وزارت روزسه شنبه به رادیو آزادی گفت که برعکس با گذشت هر روز به شماری جوانانی که علاقمندی شمولیت در صفوف قوای مسلح را دارند افزوده می شود.

آقای وزیری، میگوید که قوت های امنیتی کشور حمایت مردمی را با خود دارند و این امر سبب تقویت روحیه آنان در میدان جنگ میشود:

" ما این گزارش را رد میکنیم بخاطری اینکه قوای مسلح افغانستان، اردوی داوطلب هستند. سربازانی که برای سه سال میآیند یا بریدمن های که برای پنج سال میآیند زمانی که وقت شان پوره شود ترخیص میگیرند. سالانه صد ها نفر از اردو میروند و ترخیص میگیرند و در عوض شان صد ها نفر نو جذب میشود. در جذب جوانان به اردوی ملی ما هیچ نوع مشکل نداریم ما این ارقام را کاملاً رد میکنیم. "

اخیراً برخی از روزنامه های بین المللی به نقل ازنهاد های اطلاعاتی امریکا نوشته اند که هزاران تن از نیروهای اردوی ملی افغانستان در سال 2014 میلادی، از صفوف این نیروها جدا شده وپا به فرار گذاشته اند.

دراین گزارش آمده که، عمده ترین عوامل فرار سربازان از صفوف اردوی ملی افغانستان افزایش تلفات این نیروها، فساد اداری، افزایش حملات گروهی طالبان مسلح و شبکه حقانی و ظهور گروه دولت اسلامی در برخی مناطق این کشورمیباشد.

این درحالیست که درسالهای گذشته نیزموضوع فرارسربازان اردوی ملی ازصفوف نیروهای امنیتی مطرح شده است اما درآنزمان نیزاین مساله ازسوی مقامات امنیتی این کشور رد شده بود.

رسانه های غربی درحالی ازفرارشماری ازسربازان اردوی ملی ازصفوف نیورهای امنیتی گزارش داده اند که با آغازسال 2015 میلادی نیروهای امنیتی افغان مسوولیت تامین امنیت سراسرکشور را برعهده گرفتند.

در عین حال کارشناسان نظامی افغان بدین باور اند که موجودیت فساد گسترده اداری ورهبری ضعیف سبب تضعیف روحیه نظامیان افغان شده میتواند.

عبدالهادی خالد یکتن از این کارشناسان، هرچند درصحبت با رادیو آزادی روی افزایش توانایی های نیروهای امنیتی افغان تاکید کرد اما گفت که حکومت باید برای ریشکن ساختن فساد و ایجاد رهبری مسلکی و متعهد بیشترین تلاش هایش را به خرچ دهد:

"با تاسف که فساد گسترده درسکتورهای امنیتی بخصوص وزارت دفاع وداخله وجود داشته ودرکناراین با این حقوق وامتیازاتی که برای نیروهای اردو و پولیس داده میشود به نظر من خیلی کم است وهمچنان بیمه ها وبیمه حیات این همه خود به خود روحیه پرسونل را ضعیف میسازد.

در مجموع مواظبت ها ورهبری خوب وهمچنان سیاست های روشن میتواند که قوا را روحیه بدهد که درسنگرها با ثبات ایستاد شوند. "

بربنیاد معلومات وزارت دفاع افغانستان، در حال حاضر تعداد مجموعی اردوی ملی به 195 هزار تن میرسد.

آگاهان نظامی افغان همواره تاکید کرده اند که اردوی ملی این کشور هنوز هم در بخش‌های هوایی، توپچی و لوژستیکی کمبودی های زیادی دارد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG