لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

نگرانی وزارت زراعت افغانستان بخاطر عدم باریدن برف و باران


مردم افغانستان در زمستان سال جاری کمتر شاهد باریدن برف و باران بودند و همین مساله باعث نگرانی نزد وزارت زراعت و مالداری و اداره عالی مبارزه با حوادث طبیعی این کشور شده است.

میرداد خان پنجشیری مشاور وزارت زراعت و مالداری افغانستان روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، از آغاز فصل زمستان تا به حال اکثراً هوای کابل و برخی از ولایات آفتابی بوده و تنها در کوه های برخی ولایات برف باریده است.

وی افزود، اگر وضعیت چنین ادامه یابد نه تنها زراعت متضرر می شود، بلکه در شهرها نیز مردم با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد:

" اگر به همین شکل ادامه یابد نه تنها زراعت بلکه در شهر ها نیز مهاجرت ها رخ خواهد داد خداوند رحم کند و بارنده گی شود وضع بسیار دشوار می شود تلاش ما این است که یک هماهنگی کلی به میان آید این یک تشویش است و دولت باید کار هایش را پیش بینی کند اگر به همین حال دوام کند نه تنها زراعت بلکه آب خوردن هم به مشکل پیدا خواهد شد."

آقای پنجشیری همچنان گفت که اگر در ماه آینده بارنده گی صورت نگیرد در سال 1394 یک میلیون تُن گندم از کشت باز خواهد ماند.

به اساس معلومات وزارت زراعت افغانستان، در این کشور حدود ۳،۵ میلیون هکتار زمین آبی است که سالانه ۲،۲ میلیون هکتار آن کشت می‌ گردد.

علاوه بر این حدود ۳،۷ میلیون هکتار زمین للمی نیز دارد که کشت در آن ارتباط مستقیم به میزان بارندگی دارد.

در همین حال اداره عالی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان نیز هشدار داده که مرد م در سال آینده با خشکسالی روبرو خواهند بود.

محمد اسلم سیاس معاون این اداره به رادیو آزادی گفت که خشکسالی نه نتها به زمین های زراعتی تهدید است بلکه روی زنده گی مردم نیز تاثیر منفی دارد.

آقای سیاس همچنان گفت که برای جلوگیر از مشکلات احتمالی خشکسالی در کشور با نهاد های ملی و بین المللی مشترکاً مبارزه خواهند کرد.

خواستیم در رابطه نظر اداره هوا شناسی افغانستان را نیز داشته باشیم، اما با تماس های مکرر موفق نشدیم.

آگاهان می گویند که افغانستان یک کشور زراعتی بوده و بیشتر مردم آن در بخش زراعت سرگرم کار و فعالیت اند و اگر در این کشور خشکسالی شود، ممکن شماری زیادی از مردم با مشکلات اقتصادی روبرو گردند.

آنان از حکومت می خواهند تا برای جلوگیری از ایجاد مشکلات احتمالی خشکسالی در کشور تدابیر لازم را روی دست بگیرد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG