لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۱

در مورد پایان دادن بحران در اوکراین موافقت شد


نشست در شهر مینسک در مورد بحران شرق اوکراین به پایان رسید. در این نشست روسای جمهور اوکراین، روسیه، فرانسه و صدراعظم جرمنی روی راه های ختم این بحران بحث کردند.

رییس جمهور روسیه می گوید که در نشست مینسک در مورد بسیاری از مسایل توافق شده است.

ولادیمیر پوتین در پایان این اجلاس به خبرنگاران گفت،بهاساس این موافقت از 15 فبروری آتش بسبرقرارمی شود و اسلحه ثقیل از مناطق جنگ در شرق اوکراینخارج می شود.

ولادیمیر پوتین در این مورد گفت:

"ما روی بسیاری مسایل توافق کردیم ، فکر می کنم که نخست در مورد برقراری آتش بس که از ساعت 12 شب 15 فبرروی نافذ خواهد شد به موافقت رسیدیم ."

در همین حال پترو پروشینکو رییس جمهور اوکراین گفت که بیرون کردن اسلحهء سنگین از مناطق جنگ دو روز پس از برقراری آتش بس آغاز خواهد شد .

وی که امروز در ختم اجلاس مینسک با خبرنگاران اوکراینی صحبت می کرد گفت، به اساس این موافقت که در مذاکرات صلح در مینسک حاصل شد، گارد سرحدی اوکراین قرار است تا ختم سال 2015 میلادی کنترول خودرا بر سرحدات تامین نماید.

او افزود برمبنای این توافقتمام سربازان خارجی اوکراین را ترک خواهند کرد و در ظرف سه هفته تمام گروگان ها آزاد خواهند شد.

پترو پروشینکو، ولادیمیر پوتین و فرانسوا اولاند روسای جمهور اوکراین، روسیه و فرانسه و انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی حدود چهارده ساعت روی راه های ختم بحران شرق اوکراین در شهر مینسک پایتخت بلاروس بحث کردند.

از آغاز درگیری ها میان قوای اوکراین و جدایی طلبان طرفدار مسکو در شرق اوکراین در ماه اپریل تا اکنون 5350 نفرکشته شده اند.

پیش از آغاز اجلاس مینسک به نقل از رییس جمهور پروشینکو گفته شده بود که این گفتگو ها آخرین فرصت برای ختم بحران در شرق اوکراین است.

گفتگو های صلح در مینسک بخشی از تلاش های دیپلوماتیک به حساب می آیدکه از سوی انگیلامرکل و فرانسوا اولاند آغاز شده بود.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا به تاریخ دهم ماه فبروری به طور جدا گانه از طریق تلیفون با روسای جمهور اوکراین و روسیه صحبت کرد.

در یک اعلامیه قصر سفید آمده است که رییس جمهور اوباما در صحبت با رییس جمهور روسیه روی اهمیت تلاش های دیپلوماتیک تاکید کرد.

XS
SM
MD
LG