لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

قاچاق انسان از افغانستان به کشور های جهان افزایش یافته است


سازمان بین المللی مهاجرت یا "آی او ام" می گوید، قاچاق انسان از افغانستان به کشور های جهان افزایش یافته است.

سازمان بین المللی مهاجرت یا "آی او ام" می گوید، ادامه نا امنی ها و افزایش روز افزون بیکاری در افغانستان از عوامل اساسی قاچاق انسان از این کشور به خارج می باشد.

ریچارد رییس این سازمان در افغانستان روز یکشنبه در کابل گفت، گزارش های آنان نشان می دهد که قاچاق انسان در این کشور افزایش یافته است و این موضوع به گفته وی نگران کننده است.

هر چند آقای ریچارد در این خصوص ارقام ارایه نکرد اما افزود که سازمان بین المللی مهاجرت همواره با قربانیان قاچاق انسان همکاری کرده است:

"ما در حال حاضر یک افزایش را در تعداد قربانیان شناسایی شده که قاچاق می شدند دریافته ایم، سال گذشته (آی او ام) با یکصد و شصت و هشت قربانی همکاری کرده و از سال 2002 به اینطرف ما یک هزار و سه صد قربانی را شناسایی و همکاری کرده ایم.

مجموع گزارش ها در افغانستان نشان می دهد که این یک جنایتی است که در حال افزایش می باشد."

ریچارد این اظهارات را در ورکشاپ سه روزه مبارزه با قاچاق انسان که ده ها تن از پولیس سرحدی افغان در آن اشتراک کرده بود بیان کرد.

قاچاق انسان به معنی انتقال غیر قانونی انسان ها از یک کشور به کشور دیگر توسط قاچاقبران می باشد.

این نگرانی ها در حالی مطرح می شوند که در حال حاضر روزانه ده ها افغان بطور قاچاقی به کشور همسایه ایران و به شماری از کشور های اروپایی و آسترالیا پناه می برند و بیشتر آنان با خطر مرگ مواجه می شوند.

در این حال وزارت امور داخله افغانستان مشکل قاچاق انسان از این کشور را می پذیرد و می گوید که با همکاری کشور های همسایه تلاش می کند تا بر علیه این پدیده مبارزه نماید.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت می گوید، پولیس افغان در حال حاضر این توانایی را دارد که بر ضدقاچاقبران انسان مبارزه جدی نماید:

"این یک مشکل جدی است، اما پولیس افغانستان اراده و توانایی دارد تا در برابر این گروه ها مبارزه نماید، از لحاظ حقوق بیشتر این یک تخطی و جرم شناخته شده است.

ما هم طبق ستندرد های جهان با کشور های منطقه یکجا کار می کنیم تا بر ضد این جرم مبارز نمائیم.

یعنی در این شک نیست که ما مبارزه می کنیم و با کشور های منطقه یکجا زحمت می کشیم."

آقای صدیقی افزود، در ادامه این تلاش ها سال گذشته چهار گروه بزرگ قاچاقبران انسان را در افغانستان بازداشت کردند که برخی اتباع خارجی نیز شامل این گروه ها بودند.

مقامات افغان می گویند، نه تنها قاچاق انسان از افغانستان به کشور های دیگر صورت می گیرد، بلکه این کشور راه ترانزیت برای قاچاق انسان های شده است که از کشور های آسیای جنوبی قاچاق می شوند.

بر اساس گزارش ها در میان افرادیکه قاچاق می شوند اطفال و زنان نیز شامل می باشند که قاچاقبران از آنان استفاده جنسی نیز می کنند.

کارشناسان افغان می گویند، حکومت برای جلوگیری از قاچاق انسان باید برنامه های آگاهی عامه را افزایش بدهد و در کنار میدان های هوایی کشور باید در همآهنگی با کشور های همسایه در سرحدات کشور نیز تدابیر جدی را اتخاذ نماید.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG