لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

اکسین: کمیسیون اصلاحات انتخاباتی یک کمیسیون سیاسی و غیر تخصصی است


نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان
نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان

اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات می گوید، با در نظر داشت اختلاف موجود میان دو تیم تشکیل دهنده حکومت وحدت ملی بر سر ترکیب کمیسیون اصحلات انتخاباتی و مشکلات تخنیکی، دشوار خواهد بود که انتخابات ولسی جرگه به طور شفاف و عادلانه برگزار گردد.

شماری از اعضای این شبکه، کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را یک کمییسون، سیاسی و غیر تخصصی می دانند.

نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان روز دوشنبه در نشست خبری در کابل گفت، هنوز هم یک اراده راسخ سیاسی برای آوردن اصلاحات شکل نگرفته است:

"هنوز هم یک ارادهء راسخ سیاسی برای آوردن اصلاحات شاید و باید شکل نگرفته. خیلی دشوار خواهد بود که ما حتی انتخابات پارلمانی را یک انتخابات شفاف برگزار کنیم. مشکلی که وجود دارد یکی سیاسی بودن آن است که دیدگاه های متفاوت در آنجا وجود دارد و مدیریت دیدگاه ها ممکن به چالش مواجه شود به زمان بیشتر نیاز پیدا کنند و شاید هم نتوانند به اصلاحات شاید و باید برسد ترکیب این کمیسیون از نگاه تخنیکی مشکل دارد."

اکسین یا شبکه نهاد های جامعه مدنی افغانستان برای انتخابات، یک سلسله پیشنهادات را بخاطر رفع مشکلات و تقویت اعتبار کمیسیون اصلاحات انتخاباتی برای حکومت ارایه کرد.

در بخشی از این پیشنهادات آمده که کمیسیون اصلاحات انتخاباتی باید از نظریات نهاد های تخصصی انتخابات استفاده نموده و طرزالعمل های خاص را در خصوص علنی بودن جلسات خود وضع و عملی کند.

به تازه گی عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی در مصاحبه با برخی از رسانه گفت که در باره تعیین رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، ملاحظاتی دارد.

به اساس توافقنامهء حکومت وحدت ملی، رییس جمهور بلافاصله پس از تاسیس حکومت باید کمیسیون خاص را به هدف اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان، طی یک فرمان ایجاد می کرد.

اما پس از گذشت حدود شش ماه از آغاز به کار این حکومت، حدود دو هفته قبل رییس جمهور اشرف غنی پیش از سفر اش به ایالات متحده امریکا، طی فرمانی رییس و سایر اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را معرفی کرد.

اعضای اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات همچنان با در نظرداشت اختلافات میان دو تیم در کمیسیون اصالاحات انتخاباتی می گویند که ممکن این کمیسیون نتواند به شکل درست کار اش را انجام دهد.

تیمور حکیمیار یک تن از اعضای این شبکه در مورد چنین گفت:

" دیده میشود که کمیسیون خاص در خدمت دو گروپ سیاسی خواهد بود و نقش اصلاحات بی طرفانه در اینجا نا دیده گرفته شده است. اختلافات که اخیراً ایجاد شده مانع و سبب نگرانی دیگریست که از همین حالا دیده می شود که هر دو گروپ سیاسی در رابطه به ترکیب کمیسیون نظر واحد ندارند وما نگران هستیم که امکان دارد این کمیسیون اگر به کار آغاز هم کند نتواند به فیصله های درست و واقعی برسد. "

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی وظیفه دارد تا اصلاحات بنیادی را در قانون انتخابات، مقررات در این خصوص و همچنان تغییر و تبدیل برخی از کارمندان کمیسیون های انتخاباتی به میان آورد.

هر چند که برخی از نهاد های ناظر انتخاباتی و جامعه مدنی افغانستان انتقاد می کنند که این کمیسیون به اساس مصلحت های سیاسی ایجاد شده است،اما مسوولین این کمیسیون از مردم می خواهند تا پس از آغاز کار این کمیسیون در مورد کارکرد های شان قضاوت کنند.

تلاش کردیم تا در رابطه به اظهارات مسوولان اکسین یا جامعه مدنی برای انتخابات نظر ریاست جمهوری و یا ریاست اجرائیه را داشته باشیم، اما آنان حاضر به گفتگو نشدند.

تحلیلگران تاکید دارند که حکومت باید بخاطر اعتماد سازی بیشتر مردم به انتخابات، در ترکیب کمیسیون اصلاحات انتخابی اشخاص بی طرف و متخصص را تعیین می کرد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG