لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

عضویت دایمی افغانستان در سازمان همکاری های منطقوی شانگهای


اعضای کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه و کارشناسان، عضویت کامل افغانستان را در سازمان همکاری های منطقوی شانگهای برای توسعه اقتصادی این کشور مهم می خوانند.

عبدالقادر ځاځی وطندوست عضو کمیسیون روابط خارجی ولسی جرگه می گوید که عضویت کامل افغانستان در سازمان شانگهای میتواند سبب افزایش سرمایه گذاری و گسترش تجارت در این کشور شود.

آقای وطندوست روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که کشورهای بزرگ اقتصادی مانند چین در این سازمان عضویت دارند و میتوانند بر اقتصاد افغانستان تاثیر گذار باشند:

" در حال حاضر برای ما از لحاظ اقتصادی بسیار موثر بوده، مخصوصاً که چین عضو خاص و مهم آن است، چرا که آن یک کشور بزرگ اقتصادی است و میتواند پروژه های زیادی برای افغانستان داشته باشد این یک گام خوب است و ما آنرا تایید می کنیم، و اگر ما بتوانید عضویت آنرا بدست آوریم این یک مژده خوب برای مردم افغانستان خواهد بود. "

در این حال صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان به روز دوشنبه در دیدار با دینگ زیجون سفیر چین در کابل در مورد عضویت کامل افغانستان در سازمان همکاری های منطقوی شانگهای گفتگو کرده است.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است که آقای ربانی در یک زمان مناسب به چین سفر می کند و و در این مورد با مقامات آن کشور از نزدیک صحبت خواهد کرد.

سازمان همکاری های منطقوی شانگهای در سال 2001 میلادی از سوی رهبران کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان، تاجکستان و روسیه به هدف همکاری های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی میان این کشور ها ایجاد و افغانستان هم در سال 2012 میلادی به حیث یک کشور ناظر با این سازمان یکجا شد.

در این حال عبدالغفور لیوال رییس مرکز مطالعات منطقوی افغانستان می گوید که، افغانستان نقطه ارتباط همکاری های سه جانبه سازمان های ایکو، سارک و شانگهای بوده و عضویت این کشور در سازمان شانگهای نه تنها به افغانستان بلکه برای منطقه هم موثر خواهد بود.

آقای لیوال در این مورد به رادیو آزادی گفت:

" حوزه شانگهای برای افغانستان حوزه مهم است، چین هم در بخش اقتصادی و ترانزیت منطقه و هم در گفتگو های صلح و تاامین امنیت یک نقش تازه را بازی میکند، و در قرارداد شانگهای هم چین از همه کشورها مهمتر کشور است که افغانستان عضویت کامل شانگهای را از خود کند و یک اندازه حقوق سیاسی و اقتصادی را صاحب شود که این سازمان برای کشورهای منطقه قایل است. "

افغانستان در چهارده ساله گذشته با برخی از کشورهای منطقه و جهان روابط مهم سیاسی و اقتصادی را به میان آورده است که به نظر کارشناسان داشتن این روابط برای تقویت این کشور بسیار مهم می باشد.

در حال حاضر افغانستان عضویت کامل سازمان های ایکو و سارک را دار است اما گفته می شود که بیشتر این سازمان ها نقش نمایشی داشته و طوری که لازم است اهداف این سازمانها به دلیل موجودیت رقابت های بزرگ میان برخی از کشورها در سطح منطقه و جهان برآورده نشده است.

کارشناسان تاکید دارند که افغانستان باید روابط اش را با کشورهای منطقه، جامعه بین المللی و سازمان های منطقوی وجهانی تقویت بخشد تا این کشور هرچه زود تر به ثبات امنیتی و اقتصادی دست یابد.

لیزا حیدری

XS
SM
MD
LG