لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

اسدالله ضمیر برنامۀ کاری وزارت زراعت و مالداری را تشریح کرد


در ادامه تشریح برنامه های کاری وزرا، وزیر زراعت و مالداری افغانستان نیز پلان صد روز نخست کاری اش را با رسانه ها در میان گذاشت و گفت که این پلان با در نظر داشت تمام تهدیدات آماده شده است.

اسد الله ضمیر وزیر زراعت و مالداری روز شنبه به خبرنگاران گفت: در جریان صد روز آینده برای تقویت زراعت و مالداری برنامه های را آماده ساخته که با عملی شدن آن تغییرات زیادی در این بخش ها به میان خواهد آمد.

آقای ضمیر گفت: در صد روز آینده کار های متوقف شده در این وزارت نیز دوباره آغاز می شود:

"هر بخش برای ما کار های عمده است در بخش آبیاری اعمار 13 شبکه آبیاری را یاد کردیم در قسمت گندم یا مصونیت غذایی همکاری می کنیم در بخش باغداری در حدود 3500 جریب باغ جدید تاسیس می کنیم به همین شکل در تمام بخش ها یعنی در هر بخش ما کار های عمده را تطبیق می کنیم کار های است که مردم احساس می کنند که حکومت همرای شان همکار است."

اسدالله ضمیر همچنان گفت: بر اساس این برنامه برای کاهش بیماری های حیوانی و آفات نباتی نیز کار های صورت خواهد گرفت.

به گفته آقای ضمیر، بخاطر آگاهی در بخش حوادث طبیعی در 34 ولایت کشور برای دهاقین 115 مکتب ایجاد و حدود دوصد تن جهت اخذ لیسانس و ماستری به خارج از کشور فرستاده خواهند شد.

به اساس معلومات وزیر زراعت و مالداری، ایجاد یک فابریکه تولید گوشت مرغ با ظرفیت سی هزار تُن، در یک سال آینده در ولایت ننگرهار از پلان های این وزارت می باشد.

پیش از این وزرای حج و اوقاف و تجارت و صنایع نیز پلان های صد روز کاری شان را با رسانه ها شریک ساخته بودند.

با آنکه بسیاری از وزارت خانه ها بخاطر تطبیق پلان های کاری شان از کمبود بودجه شکایت می کنند اما وزیر زراعت و مالداری می گوید که بخاطر عملی شدن پلان صد روز نخست کاری اش بودجه کافی دارد.

از سوی هم برخی از تحلیلگران افغان می گویند: باید پلان های که از سوی وزرا مطرح می گردد جنبه عملی داشته باشد.

داکتر میرآقا حسن خیل یک تن از این تحلیلگران در صحبت با رادیو آزادی گفت: اگر سخنان وزیر زراعت عملی گردد افغانستان از لحاظ اقتصادی به خود کفایی نزدیک می شود:

"خوب وزیر صاحب چیزی که گفت در روی کاغذ بود و ما امید داریم که تطبیق شود ولی مهمترین چیز اینست که این مسایل بدون هماهنگی، بدون کمک کردن یا بدون یک تیم نمی شود، اگر شود در اقتصاد کشور در بهبود زندگی مردم نقش عمده و اساسی دارد."

آقای حسن خیل گفت: افغان ها در بخش زراعت و مالداری به تطبیق پروژه ها دلچسپی دارند و با تطبیق این پروژه ها اقتصاد افغانستان نیز پیشرفت قابل ملاحظه خواهد کرد.

برخی از تحلیلگران افغان می گویند: اگر وزرا واقعاً پلان های کاری صد روز اول شان را که تشریح می کنند عملی کنند، کار های شان قابل ستایش و تایید مردم خواهد بود.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG