لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

بامیان در آخر هفته جاری به عنوان پایتخت فرهنگی سازمان سارک اعلان میشود


قرار است ولایت بامیان در آخر هفته جاری طی مراسم رسمی به عنوان پایتخت فرهنگی سازمان سارک اعلان شود.

مراسم رسمی نام گذاری بامیان به حیث مرکز فرهنگی سارک یا سازمان همکاری های منطقوی جنوب آسیا به روز های پنجشنبه و جمعه برگزار می شود.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید که آماده گی هایلازم در زمینه روی دست گرفته شده اند.

محمد امینباوری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: در کنار مقام های ارشد افغان، نماینده گان کشور های عضو سارک هم در این مراسم حضورخواهند یافت.

به گفته آقای باوری، مهمانان خارجی برای اشتراک در این مراسم به روز چهارشنبه هفته جاری به کابل خواهند رسید و سپس به ولایت بامیان انتقال داده می شوند:

" تا هنوز گفته شده است که مهمانان از یازده کشور خواهند آمد که ممکن در سطح وزیران و صدراعظم باشند.

نماینده های سازمان های بین المللی که در کابل فعالیت دارند، سفارت ها و سازمان یونسکو که در بخش فرهنگی در افغانستان مصروف خدمت است در این مراسم اشتراک خواهند کرد."

با در نظرداشت موجودیت آثار تاریخی و مناطق باستانی در بامیان، این ولایت قبلآ از سوی سازمان همکاری های منطقوی جنوب آسیا یا سارک به عنوان مرکز فرهنگی این سازمان انتخاب شده بود.

مقام های افغان می گویند که همزمان با برگزاری مراسم رسمی معرفی بامیان به حیث مرکز فرهنگی سارک، نمایشگاه های صنایع دستی و محصولات زراعتی افغانستان، برنامه های موسیقی و تیاتر نیز در ولایت بامیان راه اندازی می شوند.

در همین حال ولسی جرگۀ افغانستان از نهاد های امنیتی می خواهد که تدابیر لازم را به هدف تامین امنیت ولایت بامیان اتخاذ نمایند.

عبدالرؤف ابراهیمی رییس ولسی جرگه در اجلاس دیروز این جرگه گفت:

" بامیان مرکز فرهنگی سازمان سارک انتخاب شده، از مسوولین امنیتی خواهش می کنیم که برای تامین امنیت این ولایت تدابیر روی دست داشته باشند."

پیش از این ولایت غزنی به حیث مرکز فرهنگ و تمدن اسلامی در سال 2007 میلادی از سوی آیسیسکو یا سازمان آموزش اسلامی، علمی و فرهنگیانتخاب و در سال 2013 رسمآ معرفی شد.

مقام های افغان ابراز امیدواری کرده اند که با نام گذاری رسمی بامیان به عنوان مرکز فرهنگی سازمان همکاری های منطقوی جنوب آسیا، همکاری ها میان افغانستان و کشور های عضو این سازمان گسترش و تقویت یابند.

افغانستان، هند، پاکستان، نیپال، بوتان، مالدیف، سریلانکا و بنگله دیش اعضای سارک یا سازمان همکاری های منطقوی جنوب آسیا استند.

XS
SM
MD
LG