لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

دوازده ولایت افغانستان تحت تهدید بلند امنیتی قرار دارد


با آغاز حملات بهاری طالبان مسلح، بیشتر مناطق این کشور در مقایسه به گذشته با تهدید جدی امنیتی روبرو شده است.

چنانچه نور الحق علومی وزیر داخله افغانستان هنگام ارایه برنامه های صد روز آینده کاری اش گفت که هم اکنون دوازده ولایت تحت تهدید بلند امنیتی قرار دارد:

" در همین شب و روز دوازده ولایت ما تحت تهدید درجه اول قرار دارد. نُه ولایت دارای تهدید متوسط می باشد و در باقی مانده ولایات وضعیت نورمال است. اما به این معنی نیست که اگر نورمال است در آن تحرکات وجود ندارد. ولایاتی که امروز در سطح درجه اول در آن تهدیدات است همه ما می دانیم."

آقای علومی گفت که ولایات هلمند، قندهار، زابل، غزنی، ولایات شرقی و هم سرحد با پاکستان در رده تهدید درجه اول قرار دارند.

وی گفت که هنوز تهدیدات بلند به شمال کشور نفوذ نکرده است.

ولایات هرات، غور، کاپیسا، بادغیس، فاریاب، پروان و برخی ولایات دیگر در قطار ولایات تحت تهدید متوسط قرار دارند.

در حالیکه گفته می شود، کابل و بیشتر ولسوالی های آن ناامنی اند، اما وزیر داخله افغانستان می گوید که کابل از میان ولایات نورمال است.

نور الحق علومی گفت که شاهراه های کشور آسیب پذیر اند و به رسیده گی و هماهنگی لازم نیاز دارد و وزارت داخله تلاش می کند که سرحدات کشور را به شکل درست تحت کنترول خود قرار دهد تا مخالفان نتوانند به داخل کشور بیایند.

وزارت داخله افغانستان در حالی از تهدید بلند امنیتی در چندین ولایت خبر می دهد که به اساس معلومات وزارت دفاع، هم اکنون ولسوالی ناوه غزنی، خاک افغان زابل و دیشو و بغران ولایت هلمند در تصرف طالبان مسلح قرار دارند.

در این میان آگاهان امور نظامی می گویند که ضعف و ناتوانی در سکتور امنیتی سبب خواهد شد که نیروهای افغان حالت دفاعی را اختیار کنند و حکومت بخشی از جغرافیای کشور را از دست دهد.

جاوید کوهستانی یکی از این آگاهان در مورد گفت:

" متأسفانه برنامه های بود که دولت باید آنرا عملی می کرد و می داشت که تاکنون به آن نپرداخته است. از یک جانب اختلافات داخلی در داخل نظام سیاسی افغانستان که هر روز مشروعیت نظام را زیر سوال میبرد و این را تضعیف می کند. ضعف مدیریت در ساختار های امنیتی افغانستان آن گونه که فکر می شد که یک اصلاحات خوب در نظام به و وجود خواهد که نیامد."

پیش از این اعضای ولسی جرگه نیز گفته بودند که ضعف مدیریت در سکتور های امنیتی و هم چنان علایق سیاسی سبب افزایش مشکلات امنیتی در کشور شده است.

آنان گفته اند، تا زمانیکه حکومت در برابر مخالفان مسلح موضع واضح اختیار نکند و نیرو های امنیتی در امر مبارزه با هراس افگنی بیشتر بسیج نشوند، از ناامنی های جاری در کشور کاسته نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG