لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

بلخی: برخی خواسته های معلمین پذیرفته شده است


در حالیکه از اعتصاب معلمین برخی از مکاتب کشور یک و نیم ماه می گذرد وزارت معارف افغانستان می گوید، برخی از خواسته های معلمین پذیرفته شده اما عملی شدن آن به زمان نیاز دارد.

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف افغانستان روز چهارشنبه با برخی از مقامات دیگر بخاطر اعتصاب کاری معلمین در جلسه استجوابیه ولسی جرگه فرا خوانده شده بودند.

آقای بلخی گفت، توزیع زمین برای معلین آغاز گردیده و همچنان در جریان یک هفته در مورد ساعات کاری آنها نیز تصمیم گرفته خواهد شد:

" من به استادان وعده کردم که تا چهارشنبه یا تا شنبه آینده برای آنها جواب می گویم قناعت شانرا فراهم کردیم که همین موارد را ما پیگیری می کنیم همین موارد را که آنها یادآوری کرده اند آنرا ما پیگیری می کنیم. "

اجرای ترفیع، افزایش معاشات و امتیازات مسلکی، کاهش ساعات درسی و توزیع زمین از خواست های معلمین در سراسر کشور می باشد.

دهها تن از معلمین در کابل و برخی ولایات افغانستان بخاطرعملی شدن این خواست های شان از حدود یک و نیم به انیسو دست به اعتصاب کاری زده اند.

در این حال وزیر معارف می گوید، تلاش های آنها بخاطر افزایش معاشات و دادن رتبه برای معلمین جریان دارد اما این مساله به وقت بیشتر نیاز دارد.

مقامات وزارت معارف می گویند، از سال 1385 تا حالا هشتاد هزار نمره زمین در ولایات مختلف برای معلمین توزیع گردیده و این روند هم اکنون نیز به سرعت جریان دارد.

از سوی هم جواد پیکار رییس اداره اراضی که در جلسه استجوابیه حضور داشت گفت، در تمام کشور برای معلمین حدود 56 هزار جریب زمین را در اختیار وزارت معارف قرار داده اند اما وی میگوید که بیشتر این زمین ها از سوی زورمندان غصب گردیده است.

در همین حال رییس واعضای ولسی جرگه تاکید کردند که حکومت باید چه زودتر مشکلات معلمین را حل نماید.

عبدالروف ابراهیمی رییس این جرگه همچنان از معلمین که دست به اعتصاب کاری زده اند خواست تا به اعتصاب شان پایان دهند:

" من به نماینده گی از ولسی جرگه شورای ملی افغانستان بخاطر ماه مبارک رمضان شریف خواهش می کنم که به دوام تحصن شان نکته پایان بگذارند بیشتر از این خود را اذیت نکنند ولسی جرگه در کنار شان است و از حکومت خواهش می کنیم که وعده های که به معارف داده اند برای عملی ساختن آن وقت کشی نکنند و هر چه عاجل برای آنها پاسخ بدهد. "

این در حالیست که رییس جمهور غنی 9 ماه قبل برای معلمین گفته بود که در جریان شش ماه بسیاری مشکلات آنها را حل می سازد اما معلمین می گویند که با گذشت 9 ماه از وعده رییس تا کنون مشکلات آنها حل نگردیده است.

از سوی هم برخی از کارشناسان پیشنهاد می کنند که حکومت باید به مشکلات معلمین رسیده گی کند تا آنها با فکر آرام به تدریس درمکاتب ادامه دهند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG