لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

طالبان در بغلان از مردم عشر و ذکات می گیرند


شماری از باشنده ‌گان بغلان می ‌گویند که طالبان در ساحات تحت تسلط شان مصروف جمع آوری عشر و ذکات، سربازگیری و صف آرایی مجدد برای از سرگیری حملات شان در این ولایت هستند تا بتوانند دست به حملات گسترده زده و ساحات بیشتر این ولایت را تصرف نمایند.

ولسوالی بغلان مرکزی بورکه و دند غوری مناطقی اند که به گفته مردم همین اکنون طالبان بر بخش های زیادی از آن حاکمیت دارند و مصروف جمع آوری عشر و ذکات از مردم می باشند.

شماری از باشنده های این مناطق كه برای دادخواهی به مركز بغلان آمده اند می گویند: از وضعیت موجود به ستوه آمده اند و باید دولت کاری بکند تا مردم زندگی راحت تری داشته باشد.

" جنگ سری عشر است، جنگ سر منطقه است، دیگه ما خو كافر نیستیم خدا ناخواسته. هر روز راكت باران است ده قشلاق ما."

"مكمل دند غوری در دست طالبان است صرف یكی دو قریه است كه در دست طالبان نباشد نفر جذب می كنند بی انتها پول زیاد از عشر جمع می‌ كنند."

"طالبان عشر خوده جمع می كنه اگه پارچه میته یا نمیته كسی چیزی گفته نمیتانه زور داره تفنگ داره."

باشنده دیگری از ساحه دند غوری این ولایت می گوید: ترس و وحشت همه جا را گرفته و همین امر باعث شده تا هیچ کارگر به دندغوری نیاید و زمین های مردم خشک بماند.

"زمین ما همچنان خشک باقی مانده، کسی كار كده نمیتانه، مزدورکار میگه اینجه مابین جنگ است خط اول است، زمین ما تا حالا خشک مانده، غریب مردم هستیم."

اما چرا مسوولان امنیتی بغلان برای سركوب مخالفان مسلح دولت که قصد تجدید قوا و حمله بر مواضع دولتی را دارند، اقدامات پیش گیرانه انجام نمی ‌دهند.

جنرال عبدالجبار پردلی قوماندان امنیه بغلان می گوید، در همین شب و روز حملات مرگبار را بالای مخالفان انجام داده اند و آماده‌گی‌های لازمی هم دارند تا طالبان را از تمامی روستا های بغلان برانند:

"بدبختانه یگان گزارشات داریم شك نیست كه یك تعداد اوباشا كه در محیط وجود دارد متأسفانه به همین روحیه سال ها زندگی می کنند گزارشات داریم كه در گوشه و كناری این مردم مصروف جمع آوری عشر و زكات هستند که انشاءالله در این رابطه ما كوشش می كنیم كه با تكمیل پلان و پروگرام و تدابیر امنیتی این مشكل را حل كنیم."

بغلان که در جوار جنوبی ولایت نا امن قندز قرار دارد نقطه اتصال مرکز با شمال کشور می باشد.

با آغاز حملات بهاری طالبان، بغلان مرکزی و دندغوری این ولایت دستخوش جنگ های شدید و نا امنی های بی سابقه شد و ساحات و پوسته های امنیتی زیادی یکی پی دیگری به تصرف طالبان در آمدند.

در خلال همان جنگ ها که یک ماه دوام کرد، هزاران فامیل بیجا و بیش از بیست تن از افراد ملکی کشته و زخمی شدند.

ولی نظامیان افغان با راه اندازی ده ها عملیات گسترده توانستند طالبان را تا حدی مهار و امنیت نسبی را در همین مناطق برقرار نمایند.

اما اکنون که حرف وحدیث های زیادی از قوت گیری دوباره طالبان مطرح و مناطق زیادی بد امن شده است، آیا دولت کار موثری برای مهار این مشکل خواهد توانست؟

بشیر احمد غزالی، بغلان

XS
SM
MD
LG