لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

"داعش" در ولایت ننگرهار و تفاوت آن با "امارت طالبان"


حدود سه ماه قبل یک گروه جدید به نام خلافت اسلامی یا داعش در ولسوالی شینوار ولایت ننگرهار ظاهر شد و در زمان بسیار کم در ولسوالی های اچین، سپین غر، نازیان، هسکه مینه، کوت و بتی کوت مبارزه بر ضد امارت طالبان را آغاز کرد.

این گروه در ظرف یک ماه بسیاری مناطق این ولسوالی ها را که در امتداد خط دیورند موقعیت دارند از وجود طالبان تصفیه کرد و به جای بیرق سفید، بیرق سیاه را بر افراشت.

حالا هم این دو گروه مسلح در برابر یک دیگر در ولسوالی خوگیانی دست به ماشه اند و هر چند گاهی از درگیری های مسلحانه میان شان گزارش می شود.

یک باشندهء محل که در آن جا داعش فعالیت دارد، به شرط افشا نشدن نامش به رادیو آزادی گفت که گروه موسوم به خلافت اسلامی خود را وابسته به ابوبکر البغدادی رهبر گروه دولت اسلامی می داند و بر امارت اسلامی اتهام وارد می کند که به دستور ادارهء استخبارات پاکستان فعالیت می نماید.

" این گروه در اصل به نام گروهء دولت اسلامی یاد می شود و خود را مربوط به بغدادی دانسته و می گوید اوامر که در بغداد تطبیق می شود در افغانستان هم عملی می گردد. آنها نخست بر ضد امارت اسلامی اقدام کردند و می گویند که امارت اسلامی با آی. اس. آی ادارهء استخبارات پاکستان ارتباط دارد."

طالبان مسلح در بیش از سیزده سال اخیر در مناطق دُور افتادهُ ولایت ننگرهار تحت نام امارت اسلامی بر ضد دولت افغانستان جنگیده اند، اما کشت کوکنار و کار و بار مواد مخدر در مناطق تحت کنترول شان آزاد بود.

زمانیکه گروهء موسوم به "داعش" در این مناطق تحرکات اش را آغاز کرد کشت کوکنار و استعمال مواد مخدر را منع نمود و بر گشت و گذار زنان محدودیت شدید وضع کرد.

عجب خان یک باشنده ولسوالی اچین در این مورد گفت:

"آنها از مردم محل خواسته های داشتند و تقاضا های چند مادهء را در مساجد اعلان کردند. در ماده اول گفته شده که زنان هنگامیکه از خانه بیرون می روند باید حجاب کنند و محرم داشته باشند. همچنان گفته است که طویانه دیگر ختم شود و به تمام مردم نیز هشدار داده است که در زمین های شان کوکنار و چرس کشت نکنند، استعمال و قاچاق مواد مخدر را منع قرار داده است."

به گفته عجب خان یک تفاوت عمده میان داعش و امارت اسلامی این است که داعش از حمایت زیاد مالی برخوردار می باشد.

او می گوید که امارات اسلامی از مردم به نام عُشر و نام های دیگر پول جمع آوری می کند، اما داعش به اعضای عادی خود بیش از سی هزار کلدار معاش می دهد، اسلحه جدید و مجهز هم در اختیار دارد.

" آنها به نام غشر و ذکات از مردم پول می گرفتند. اینجا قاچاقبران بزرگ و مشهور موجود اند و آنها با ایشان کمک می کردند برخی اسلحه فراهم می کرد و بعضی پول کمک می نمود. من که میبینم این گروهِ دیگر، امکانات زیاد مالی دارد و از بیست هزار تا چهل هزار کلدار به اعضای عادی خود معاش می دهد و رهبران شان پنجصد تا ششصد دالر معاش دارند. موتر های بسیار جدید در اختیار دارند و اسلحه شان هم خیلی نَو و مدرن است."

گفته می شود که تعداد اندک افراد این گروه، آن عده از اعضای پیشین امارت اسلامی اند که به این گروه بیعت کرده اند اما بسیاری شان را افراد مسلح پاکستانی تشکیل می دهد.

عجب خان می گوید که در گام نخست اقوام اورکزی و در قدم دوم افریدی در گروه داعش حضور گسترده دارد.

بسیاری آنها با خانواده های شان به این ولسوالی ها نقل مکان کرده اند.

به گفتهء این باشندهء ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، اکثر این افراد مسلح پاکستانی با گروه حافظ سعید ارتباط دارند.

" گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش گروه جدید است که عمدتاً از سوی پاکستانی ها مربوط اورکزی ایجنسی و خیبر ایجنسی رهبری می شود. تمام قومانده در دست پاکستانی ها است، رهبر عمومی شان حافظ سعید می باشد."

برخی از کارشناسان و آگاهان تحرکات زیر نام داعش را در افغانستان یک پروژه جدید استخبارات منطقه عنوان می کنند.

محمد انور سلطانی یکی از این کارشناسان می گوید که استخبارات منطقه بیرق سفید رنگ را به سیاه رنگ تبدیل کرد و از این طریق می خواهد تا تندروانی را که به دستورش عمل نکرده از میان بردارد.

محمد انور سلطان می گوید:

" من چنین فکر می کنم، آنهاییکه از استخبارات منطقه سرکشی می کردند، برای محو آنها این بازی روان است. زیرا کسانیکه آرام اند همرایشان کنار می آید و آنانی را که سرکش اند از بین می برد. در عقب این حرکت حتمآ یک برنامه قرار دارد."

به گفته باشنده های محل، موقف گروه خلافت اسلامی در ابتدا در برابر کارمندان حکومت نَرم بود، اما در این اواخر برخی از کارمندان دولت را تهدید کرده است که وظایف شان رها نمایند.

ذبیح الله زمری یک عضو شورای ولایتی ننگرهار با تایید این مساله می گوید:

"این جنگ های اوپراتیفی و روانی و بازی های اوپراتیفی و جنگ های استخباراتی است. در ابتدا خواست که با مردم از لحن نرم کار بگیرد و رضایت مردم را حاصل کند و نفوذ پیدا نماید و سپس که قدرت یافت، برخورد اش را تغییر داد. حالا مردم، سربازان و مامورین دولت را می کُشد، بزرگان قومی و متنفذین را به قتل می رساند.

ذبیح الله زمری می افزاید:

"در وقت بسیار کم دست به ظلم و ظالمی خیلی زیاد رو آورده اند و فکر می کنم که باقی ماندن آن، به این خاک هم جفا است و اگر دولت افغانستان بخواهد، نیرو های امنیتی این روحیه و توانمندی را دارند که در برابر این گروه امکانات همه جانبه خود را به کار انداخته و نابودش سازند."

از سوی دیگر ذبیح الله زمری قوماندان امنیهء ولایت ننگرهار می گوید که برای سرکوب هر دو گروه مسلح آماده گی کامل دارند.

اما آقای شیرزاد درگیری و اختلافات میان این گروه ها را به نفع مردم و نیرو های امنیتی می داند.

ذبیح الله زمری می گوید:

" یک گروه که نامش را داعش گذاشته است و طالبان پیشین که بیرق سفید خود را به بیرق سیاه رنگ تغییر داده اند، در برخی مناطق ده بالا، در ولسوالی های شیرزاد و خوگیانی میان شان اختلافات شدید موجود است و جنگ شدید ادامه دارد که در نتیجه آن صد ها فرد مسلح از هر دوطرف کشته شده اند."

ذبیح الله زمری می افزاید:

"کشتار این افراد مسلح و این مخالفت های مسلحانه و جنگ های مسلحانه برای تمام افغان ها در زمینه برقراری صلح و امنیت به خصوص به نیرو های امنیتی یک گام خیر و نیک است."

پیش از این سلیم خان کندزی والی ننگرهار نیز در صحبت با رادیو آزادی اختلافات میان این دو گروه مسلح را به سُود حکومت افغانستان دانسته بود.

اما به باور تحلیلگران، درگیری های مسلحانه بین این گروه ها و فعالیت آنها در ولسوالی های سرحدی ولایت ننگرهار بر وضعیت این ولسوالی ها تاثیر منفی بر جای گذاشته است.

به گفته آنها، در نتیجهء این درگیری ها صد ها خانواده به شهر و دیگر مناطق امن بی جا شده و در عین حال خانواده ها به فرزندان شان اجازه رفتن به مکاتب را نمی دهند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:08:11 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG