لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۰

شماری از معلمین معترض موقتاً به اعتصاب کاری شان خاتمه دادند


شماری از معلمین که موقتاً به اعتصاب کاری خود خاتمه داده به حکومت هشدار می دهند که اگر به خواسته های شان رسیده گی نشود، دوباره دست به اعتصاب کاری خواهند زد.

برخی از معلمین لیسه حبیبیه کابل روز سه شنبه در یک نشست از حکومت خواستند تا به دو خواست شان که عبارت از کاهش ساعات درسی و دادن ترفیع، اقدام کند.

شمس الحق حقانی یکتن از این استادان چنین می گوید:

"ما معلمین افغانستان بنابر تضمین مسوولین و کار های را که تا اندازه وزارت معارف به پیش برده موقتاً تحصن خویش را سر از امروز الی ختم امتحان و رخصتی های زمستانی طبق شرایط آتی به خاتمه می رسانیم، از تمام مکاتب مرکز و ولایات افغانستان صمیمانه تقاضا مندیم که به تحصن خویش الی ختم رخصتی های تابستانی موقتاً خاتمه بخشند."

ده ها تن از معلمین در کابل و برخی ولایات افغانستان بخاطر عملی نشدن خواست های شان از حدود یک و نیم به اینسو دست به اعتصاب کاری زده اند.

رییس جمهور در نخستین روز کاری اش به معلمین وعده سپرده بود که برای آنها نمرات رهایشی توزیع می کند، اما به گفته معلمین تا حالا به این مساله توجه نشده است.

اجرای ترفیع، افزایش معاشات و امتیازات مسلکی، کاهش ساعات درسی و توزیع زمین از خواست های عمده معلمین معترض را در سراسر کشور تشکیل می دهد.

از سوی هم مقامات وزارت معارف می گویند که تلاش ها به هدف رسیده گی به مشکلات معلیمن جریان دارد.

غلام جیلانی معین وزارت معارف در مورد گفت:

وقتیکه در روز های اخیر در ولسی جرگه با حضور حقانی صاحب و دیگر دوستان، وزیر محترم معارف، وزیر عدلیه، داکتر صاحب مشاهد رئیس کمیته خدمات ملکی به جلسه استجوابیه فرا خوانده شده بودند، در همان جلسه هم فیصله شد که باید در جریان ده روز ماده قانون تغییر کند، مسأله ابقاء بست معلم، مسأله ابقا تقدم از بین برود."

آقای جیلانی همچنان گفت: یک طرح را برای حل مشکلات معلمین آماده کرده و به ریاست جمهوری فرستاده اند، اما بنابر مشکلات سیاسی در کشور تا حالا به آن رسیده گی صورت نگرفته است.

در این حال، برخی از کارشناسان و مردم عام می گویند که معلمین در ساختن جامعه سالم نقش اساسی دارند و نیاز است تا حکومت باید به مشکلات آنها نقطه پایان بگذارد.

ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG