لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

ثابت: اقدامات جدی علیه قراردادی های که مالیه نپرداخته اند، اتخاذ میشود


گل مقصود ثابت، معین عواید و گمرکات وزارت مالیۀ افغانستان
گل مقصود ثابت، معین عواید و گمرکات وزارت مالیۀ افغانستان

حکومت افغانستان هشدار می دهد که علیه آنعده از قراردادیان وزارت دفاع امریکا که مالیات خود را نپرداخته اند به شمول منجمد ساختن سرمایه ها و تمدید نکردن جواز کار آنها، اقدامات جدی اتخاذ می کند.

ولی امریکا در مورد برخی از این مالیات شک داشته می گوید که این مالیات در زمانی نافذ شده که برخی این شرکت ها به سبب توافقات نظامی از پرداخت آن معاف بودند.

رایتیون، داین کورپ انترنشنل و سپریم گروپ عمده ترین شرکت های اند که هدف این پیگرد قرار گرفته اند.

گفته می شود که برخی شرکت های قراردادی از بابت مالیات، صدها میلیون دالر به حکومت افغانستان مدیون می باشند.

گل مقصود ثابت، معین عواید و گمرکات وزارت مالیۀ افغانستان گفته است: " اگر این شرکت ها مالیات خود را تصفیه نکنند ما برای آنها جواز کار صادر نمی کنیم."

او می افزاید: "ما نمی خواهیم که حرکت تجهیزات اردوی امریکا را متأثر سازیم چون آنها در حالت جنگ هستند ولی اگر ناچار شویم به پولیس بین المللی مراجعه خواهیم کرد."

آقای ثابت مشخص نساخته است که چرا افغانستان باید به پولیس بین المللی مراجعه کند ولی گفته است که ضمن اقدامات جدی که این کشور در نظر دارد، از ورود مدیران این شرکت ها به افغانستان جلوگیری خواهد شد.

سپریم گروپ، یکی از این شرکت های است که پس از انجام قرارداد های کنونی خود در پایان سال جاری بدون اینکه کدام علت را مشخص سازد می خواهد به فعالیت اش در افغانستان خاتمه دهد.

پس از اینکه اکثریت قوای ایتلاف به رهبری ناتو افغانستان را ترک کردند، حجم بازار این کشور برای شرکت های خارجی در چند سال اخیر به شکل قابل ملاحظۀ کاهش یافته است.

اکنون تنها ده هزار عسکر امریکایی در افغانستان باقی مانده اند که ماموریت آنها آموزش به نیروهای افغان می باشد و در عملیات های محدود اشتراک می کنند. ولی تدارکات این ماموریت هم یک کاروبار قابل ملاحظۀ می باشد و اگر نزاع مالیات حل شود شرکت های دیگر می خواهند که در افغانستان باقی بمانند.

گزارش آژانس خبررسانی رویترز می افزاید که وزارت دفاع امریکا در بخش قرارداد های خود در دوازده سال گذشته تخمیناً بیست میلیارد دالر در افغانستان مصرف کرده است.

XS
SM
MD
LG