لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

نامزد وزارت دفاع نتوانست رای تائید اعضای ولسی جرگه را بدست آرد


محمد معصوم ستانکزی
محمد معصوم ستانکزی

در حالیکه موجودیت وزیر دفاع در کاهش نا امنی های افغانستان مهم خوانده می شود، اما بیشتر اعضای ولسی جرگه بر خلاف توقعات مردم و برخی از کارشناسان به نامزد وزارت دفاع رای رد دادند.

در اجلاس عمومی روز شنبه محمد معصوم ستانکزی به تشریح برنامه هایش پرداخت و بعداً در یک رای گیری با کسب رای کمتر از پنجاه جمع یک نتوانست به حیث وزیر دفاع افغانستان تایید گردد.

عبدالرؤف ابراهیمی رییس ولسی جرگه پس از پایان رای گیری از حکومت خواست تا فرد دیگر را به حیث نامزد وزیر دفاع به این جرگه معرفی نماید:

"محترم محمد معصوم ستانکزی با کسب هشتاد و چهار رای تایید نتوانست مورد تایید ولسی جرگه قرار بگیرد به این اساس از رییس جمهور جمهوری افغانستان خواهش می کنیم فرد دیگر را به صفت کاندید وزیر وزارت دفاع بخاطر کسب رای اعتماد به اسرع وقت به معرفی بگیرد."

در اجلاس عمومی روز شنبه ولسی جرگه، تعداد وکلای حاضر در مجلس 213 نفر بود که محمد معصوم ستانکزی می توانست با بدست آوردن 107 رای تایید به حیث وزیر دفاع انتخاب گردد.

معصوم ستانکزی پیش از این به حیث رییس دارالانشاء شورای عالی صلح و وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی کار کرده و اخیراً از سوی رییس جمهور غنی به حیث نامزد وزیر دفاع معرفی گردید.

آقای ستانکزی هفته گذشته همراه با نامزد بانک مرکزی و دو عضو شورای عالی ستره محکمه به ولسی جرگه معرفی گردید.

سرور دانش معاون دوم رییس جمهور از این جرگه تقاضا کرد تا هر چه زود تر برای آنان رای تایید بدهد.

پیش از این شیر محمد کریمی لوی درستیز قبلی وزارت دفاع نیز که به حیث نامزد وزیر دفاع از سوی حکومت معرفی گردیده بود، نتوانست رای تایید را از سوی ولسی جرگه بدست بیاورد.

اعضای ولسی جرگه در خصوص دادن رای عدم اعتماد به نامزد وزیر دفاع نظریات مختلف ارایه می کنند.

برخی از وکلا نداشتن تخصص نظامی، عدم کارایی وی در دوره سرپرستی در تأمین امنیت و موارد دیگر را از دلایل عمده ندادن رای اعتماد اعضای این جرگه به آقای ستانکزی می دانند.

اما برخی دیگر از اعضای این جرگه به این باور اند که رد محمد معصوم ستانکزی سیاسی و قومی بوده است.

عبدالقادر ځاځی وطندوست یکی از این وکلا:

"واضح معلوم است دلیل رد اش همین بود که مسایل سیاسی و فرا قومی بود امروز رای سیاسی و قومی بود این بخاطر مسلک، خوب بودن و پاک بودن نبود."

نامزد وزیر دفاع از سوی ولسی جرگه در حالی رد می گردد که درگیری میان نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح در چندین ولایت کشور ادامه داشته و برخی ولسوالی ها بدست مخالفان مسلح سقوط کرده است.

گزارش ها می رسانند که در این درگیری ها تلفات زیادی به نیروهای افغان وارد شده و در چنین وضعیت نبود وزیر دفاع یک مسأله نگران کننده خوانده می شود.

کارشناسان افغان نیز وضعیت کشور را بحرانی خوانده و موجودیت وزیر در این وزارت را ضرورت جدی می دانند.

آنان تأکید می کنند که باید به این مسأله توجه جدی صورت گرفته و حکومت تلاش نماید تا کشور را از این بحران بیرون سازد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG