لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

"زنان و دختران افغان در قسمت آموزش با مشکلات زیاد مواجه اند"


اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا مقالۀ تحت عنوان " چالش های موجود سد راه دختران مکتب رو افغان" به نشر رسانده، می نویسد: افراد مسلح ناشناس در ولایت هرات، روز شنبه به خاطر اینکه دختران مکتب را مجازات کنند، به روی سه دختر تیزاب پاشیدند.

این دختران که 16 تا 18 سال عمر دارند، در شفاخانه تحت تداوی قرار دارند و وضعیت صحی دو تن آنها وخیم خوانده شده است.

روزنامه اندیپندنت می نویسد، زنان و دختران افغان در قسمت آموزش به چالش های زیاد مواجه بوده که یک جانب آن افراد مسلح افراطی اند. این افراد، دختران را مورد هدف قرار می دهند.

روزنامه به گزارش اخیر سازمان ملل متحد اشاره کرده می گوید: 12 درصد زنان افغان با سواد اند.

اداره یونیسف سازمان ملل متحد تخمین می کند که در حال حاضر دو میلیون چهار صد هزار دختر افغان از نعمت تعلیم محروم اند، در حالیکه یک میلیون 600 هزار پسر شامل مکتب نیستند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در یک مقاله به توضیح جزئیات تحقیق حادثۀ زد و خورد هفته گذشته بین نیروهای امریکایی و یک گروه خشمگین در کابل، پرداخته که از سوی ناتو انجام شده است.

نیویارک تایمز می نویسد، تحقیق کننده گان نظامی در نتیجۀ بررسی این حادثه دریافتند که عساکر امریکایی پس از انفجار در برابر مردمان خشمگین از صبر و شکیبایی کار گرفتند که قابل ستایش است.

به گفتۀ روزنامه این حادثه در جاده پر ازدحام شهر کابل بعد از آن رخ داد که بمبی طالبان در نزدیکی کاروان موتر های عساکر امریکایی، انفجار کرد.

در نتیجۀ این انفجار یک غیر نظامی کشته و حدود 20 تن دیگر جراحت برداشتند.

تحقیق کننده گان ناتو به استناد شاهدان عینی می گویند: عساکر امریکایی پس از این انفجار می خواستند که وضعیت را بررسی کنند که با مردمان خشمگین روبرو شدند.

تحقیق کننده گان می گویند: این عساکر حتی بعد از آن که یک افغان عسکر امریکایی را با چاقو زخمی کرد، از خود صبر و شکیبایی نشان دادند که خیلی قابل ستایش است.

خسرو یک شاهد عینی حادثه به ناتو گفت: بعد از اینکه عسکر امریکایی جراحت برداشت، یک رفیق او حمله کننده را که چاقو بدست داشت و بعداً از سوی نیرو های امنیتی افغان دستگیر شد، از محل حادثه دور کرد.

به گفتۀ این شاهد عینی اقدام آرام و با صبر عسکر امریکایی، قابل قدر است.

تحقیق کننده گان ناتو این ادعا را نیز رد کردند که گویا عساکر امریکایی بر مردم تیر اندازی کرده اند. آنها گفتند که عساکر به فیر هشداریه پرداختند تا مردمان خشمگین از محل حادثه فاصله بگیرند.

XS
SM
MD
LG