لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

هشدار وزارت مالیه به برخی شرکت های هوایی


اجمل حمید عبدالرحیم زی سخنگوی وزارت مالیه
اجمل حمید عبدالرحیم زی سخنگوی وزارت مالیه

مقامات وزارت مالیه افغانستان از همه شرکت های هوایی که از این وزارت قرضدار هستند خواسته است تا پول مالیات شان را به زودی بپردازند.

اجمل حمید عبدالرحیم زی سخنگوی این وزارت هشدار می دهد، اگر شرکت های هوایی مربوط در این مورد بی توجهی کنند، با برخورد جدی از سوی این وزارت روبه رو خواهند شد.

آقای عبدالرحیمزی روز سه شنبه در صحبت به رادیو آزادی هرچند از گرفتن نام شرکت های قرضدار خود داری کرد اما گفت اقدام بعدی شان در خصوص شرکت های قرضدار ممنوع الخروج اعلان کردن روسای این شرکت ها و گرفتن جواز کاری شان خواهد بود:

" مراحل بعدی ما طبعاً در صورتیکه یک شرکت مالیات خود را نپردازد به او شرکت ما شفاهی و کتبی خبر می دهیم بعد از خبر هم اگر آنها اقدام نکردند ما شاید برنامه های بعدی روی دست بگیریم که موضوع حسابات بانکی وموضوع جوازآنهاست اقدام بعدی حتی ممنوع الخروج اعلان کردن رییس یا معاون شرکت می باشد چوئن مسله قانونی است و ما هم مطابق قانون رفتار می کنیم. "

وی می افزاید، وزارت مالیه بخاطر بدست آوردن پول مالیات از شرکت های هوایی طرحی را ترتیب داده که پس از تصویب از سوی شورای وزیران آنرا عملی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت مالیه همچنان گفت که این طرح به همکاری اداره مستقل هوا نوردی و وزارت ترانسپورت تهیه شده است.

در این حال برخی از رسانه ها از قول مقامات وزارت مالیه گفته اند که شرکت هوایی صافی نسبت به سایر شرکت های هوایی بیشتر یعنی حدود چهارصد میلیون افغانی از این وزارت مقروض می باشد.

تلاش کردیم تا در این رابطه نظر مسوولان شرکت هوایی صافی را نیز داشته باشیم اما یکی از مسوولان این شرکت گفت، مسوول عمومی شرکت هوایی صافی که باید در این مورد معلومات بدهد به بیرون از کشور سفر کرده است.

سوال اینجاست که چرا وزارت مالیه افغانستان نتوانسته است که پول مالیات را از شرکت های هوایی بدست آورد؟

تاج محمد اکبر کارشناس مسایل اقتصادی، موجودیت فساد در این وزارت، نبود حکومت داری خوب و عدم تطبیق قانون را یکی از مشکلات عمده بخاطر جمع آوری مالیات میداند:

" در وزارت مالیه از چند سال بدین سو، یعنی در این 14 سال، فساد زیاد وجود داشته، هنوز هم همان مقامات دراین وزارت موجود هستند، حتی بعضی اشخاص غیر مسلکی نظر به زور و شناخت در آنجا کار میکنند، بناً این ها در تحصیل عواید و نخست در سنجش نیز اینها پس مانده اند، چونکه نادرست سنجش میکنند.

لازم است که آنها حقوق دولت را تحصیل کنند، انها از مردم حق خود را میخواهند، حق چیست رشوت است، به مایع فساد میشود. "

در افغانستان همین حالا در کنار د آریانا افغان هوایی شرکت چهار شرکت داخلی کام ایر، صافی، افق شرق و افغان جیت فعالیت دارند.

کارشناسان افغان می گویند، تا زمانیکه گروه های مافیایی در وزارتخانه ها بخصوص در وزارت مالیه حضور داشته باشند و برخی از مقامات دولتی از آنان حمایت کنند حکومت نخواهد توانست که عواید اش را طوری که لازم است جمع آوری کند.

ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG