لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

بند برق "سلما" تا 11 ماه بعد، به بهره برداری سپرده می شود


مقامات وزارت انرژی و آب افغانستان می گویند که با آغاز فعالیت بند سلما، در کنار آبیاری 80 هزار هکتار زمین، 42 میگاوات برق نیز تولید خواهد شد.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب روز دو شنبه در نشست خبری در کابل گفت که آبگیری بند سلما روز یک شنبه رسماً آغاز شد و قرار است تا یازده ماه آینده کاسه آن پر از آب شود و کار عملی آغاز گردد:

" امروز به شکل رسمی از سوی وزارت انرژِی و آب شروع پروسه آبگیری بند سلما را اعلان می کند دیروز دروازه تونل انحرافی بند سلما به شکل کامل مسدود شد و آب از مسیر دریا به سمت کاسه بند هدایت شد در حدود 80 هزار هکتار زمین زیر کشت خواهد رفت حدود سه توربین در این بند تهیه خواهد شد که 42 میگاوات برق تولید میکند. "

پروژهء بند سلما در ولسوالی چشت ولایت هرات بزرگترین پروژۀ زیربنایی دوره ریاست جمهوری محمد داود خان بود که در سال 1976 میلادی به کمک هند کار روی آن آغاز شد اما به دلیل ناامنی ها، پروژه تکمیل نشد.

در سال 2005 میلادی به کمک هند کار این بند دوباره آغاز گردید و روز یکشنبه به هزینه 300 میلیون دالر امریکایی از سوی انجنیران افغانی و هندی آب گیری آن آغاز شد.

مقامات وزارت انرژی و آب افغانستان می گویند کاسه بند سلما بیست کیلومتر طول و هفت کیلومتر عرض داشته که ظرفیت ذخیره 640 میلیون متر مربع آب را دارد.

در این حال اعضای ولسی جرگه ضمن استقبال از پروسه آبگیری بند برق سلما، از حکومت می خواهند تا روی کار تمامی بندهای آب و برق در کشور توجه کند.

نادر خان کتوازی در مورد چنین می گوید:

" این پروژه در افغانستان یکی از پروژه های بنیادی بود ما امیدواریم که حکومت در دیگر بخش های افغانستان نیز پروژه های بنیادی را روی کار کند مانند بند مچلغو پکتیا، پکتیکا، کنر بند پنجشیر و سایر بند های کشور که روی اقتصاد مردم تاثیر. "

آبگیری بند سلما در حالی آغاز می شود که برخی از کشورهای همسایه به ویژه ایران همواره تلاش ورزیده تا کار این بند را به تاخیر اندازد.

آگاهان امور اقتصادی از حکومت می خواهند تا به پروژهای بنیادی که سبب رشد اقتصادی کشور می گردد و برخی از حلقات در داخل و خارج تلاش به تخریب آن دارند، بیشتر توجه کنند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG