لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

آثار تاریخی معدن مس عینک در جمهوری چک به نمایش گذاشته می شود


وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می خواهد که 146 قلم آثار تاریخی بدست آورده از مس عینک لوگر را در جمهوری چک به نمایش بگذارد.

این وزارت می گوید که آثار تاریخی معدن مس عینک با ستندرد جهانی بیمه خواهد شد و بعداً در نمایشگاهی در پراگ به نمایش گذاشته خواهد شد.

این وزارت می گوید، نیم از عواید بدست آمده از نمایش این آثار متعلق به وزارت اطلاعات و فرهنگ خواهد بود.

هارون حکیمی مشاور و سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، این آثار باستانی به اساس یک موافقتنامه در مرکز جمهوری چک در شهر پراگ به نمایش گذاشته خواهد شد:

" به اساس این موافقطنامه 146 قلم مواد که در نتیجه حفریات بدست آمده است در ماه اخیر سال روان به جمهوری چک انتقال داده خواهد شد در آنجا ترمیم خواهد شد و بعد در سال 2016 در 29 فبروری نزدیک به چهار ماه به نمایش گذاشته میشود. "

آثار تاریخی مس عینک از سال 2009 میلادی تا حال در نتیجه کندن کاری ها بدست آمده است که قدامت آن به قرن نهم میلادی میرسد.

معلومات در باره آثار باستانی مس عینک برای نخستین بار در سال 1335 و 1336 از سوی یک باستانشناس فرانسوی بنام فوسمن به نشر رسید.

به اساس پیش بینی فوسمن این آثار دوره ای گندهارا بوده که به اواخر دوره کوشانیان مرتبط است.

قبل از این نیز از مناطق مختلف افغانستان مانند طلا تپه، آی خان، تپه فلول بغلان و بگرام آثار تاریخی بدست آمده است که اکثر آن در اثر نا امنی ها و کم توجهی ارگان های مربوطه به کشور های خارجی قاچاق شده اند.

باستان شناسان می گویند، آثار باستانی کم نظیر مس عینک یک بار دیگر ارزش تاریخ افغانستان را برای جهانیان به اثبات میرساند.و باید در ترمیم این آثار توجه جدی صورت گیرد.

رسول باوری استاد پوهنتون کابل در این مورد به رادیو آزادی گفت:

" باید دقت صورت بگیرد با محارت باید ترمیم صورت بگیرد در هنگام نمایش هم باید پی هم دقت صورت بگیرد تا که جلو شبیه سازی را بگیرد در این آثار تشویش این است که یک تعداد آثار از سوی کلکسیونران مشابه ساخته میشوند که ارزش آثار را خراب می سازند. "

کارشناسان می گویند، در نگهداری آثار باستانی بدست آمده در کشور باید توجه جدی صورت گیرد و از قاچاق آن جلوگیری شود.

قبل از این هم آثار گنجینه ای باختری در لندن، آمریکا، آلمان، هالند و فرانسه به نمایش گذاشته شده بود که با استقبال گرم بازدید کننده گان مواجه شده بود.

گزارش از خلیل سلطانی

XS
SM
MD
LG